Waiblingen, 25.4.2017 | Pressemeddelelse fra virksomheden
."STIHL-koncernens omsætning steg i 2016 med 6,6 procent til 3,46 milliarder euro - en ny rekord i året for virksomhedens 90-års jubilæum. Hvis valutakurserne var forblevet på samme niveau som året før, ville omsætningsvæksten faktisk have været på 9,5 procent," siger STIHLs bestyrelsesformand, dr. Bertram Kandziora på virksomhedens pressekonference om regnskabet. "Vi fremskynder udviklingen af nye batteridrevne elværktøjer og vil samtidig fortsætte med at være førende inden for benzinteknologi." STIHL udnytter de muligheder, som Industri 4.0 og digitalisering giver, til yderligere at forbedre fordelene for kunden. STIHL vil præsentere nye teknologier og forbundne produkter i 2018. "Tendensen går i retning af den intelligente have," sagde dr. Kandziora. "Sammenlignet med sidste år forventer jeg stadig meget større efterspørgsel i 2017 - især efter vores batteridrevne elværktøj." STIHL planlægger betydelige investeringer for at understøtte væksten, især i det tyske moderselskab. "Vi er i øjeblikket på udkig efter omkring 100 nye medarbejdere til at besætte stillinger i moderselskabet, især inden for områderne trådløs teknologi, elektronik, IT og forbundne produkter."
.Væksten i omsætningen i 2016 var drevet af et betydeligt højere enhedssalg. Endnu en gang var det nordamerikanske marked den vigtigste drivkraft for væksten. Efterspørgslen i Vesteuropa steg også markant, til dels på grund af den vellykkede markedslancering af det batteridrevne COMPACT-strømforsyningssystem. Det russiske marked er kommet lidt på fode igen. STIHL opnåede også en betydelig stigning i omsætningen på det tyske marked i løbet af det seneste år. Denne udvikling er også fortsat i første kvartal af 2017. Bestyrelsesformanden understregede det: "De nye produkter og den efterspørgsel, de skaber, har i høj grad overgået vores forventninger og viser, at STIHLs kvalitet er højt vurderet i alle pris- og kundesegmenter." STIHLs salgsselskaber var i stand til at vinde markedsandele i mange lande. "På denne måde konsoliderer vi vores konkurrenceposition yderligere," sagde Dr.
Bestyrelsesformanden forventer en yderligere vækststigning i 2019-sæsonen, da STIHL Group også vil sælge hele produktlinjen fra producenten af elværktøj til haven VIKING eksklusivt under STIHL-mærket. "Plæneklippere, som tidligere kun har været tilgængelige fra VIKING, og som vil blive solgt under STIHL-mærket fra 2019, er det klassiske indgangsprodukt på markedet for elværktøj til haven. Integrationen i et enkelt brand - STIHL-brandet, som er kendt over hele verden - vil gøre det muligt for os at gøre vores batteridrevne elsystemer endnu mere attraktive for kunderne."
Globale investeringer (209 millioner euro) oversteg igen afskrivninger og amortiseringer (151 millioner euro). Investeringerne var fortsat mest fokuseret på virksomhedens produktions- og logistikfaciliteter samt udvikling af nye produkter. "STIHL Groups egenkapitalandel er fortsat høj med 70,5 procent. Det er et vigtigt fundament for vores familieejede virksomheds uafhængighed og vores strategis langsigtede tilpasning. Desuden gør denne sunde finansielle struktur det muligt for os at finansiere alle investeringer med vores egne likvide midler," forklarer dr. Kandziora. Det øgede salg af enheder resulterede også i en stigning i antallet af medarbejdere. Antallet af medarbejdere i den verdensomspændende koncern steg med 4,7 procent til 14.920 ved årets udgang.
I det seneste regnskabsår steg omsætningen i det tyske moderselskab, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, med 2,4 procent og nåede for første gang op på en milliard euro. Eksportkvoten forbliver på samme niveau som året før, nemlig 88,9 procent. Den højeste omsætningsvækst blev registreret i EU og Nordamerika. Investeringerne beløb sig til 70 millioner euro og var som i de foregående år højere end afskrivningerne. Investeringsmidlerne gik primært til byggeprojekter, produktionsfaciliteter og IT-aktiviteter. Det tyske moderselskab vil også opleve store investeringer i de kommende år. Ved udgangen af 2016 var antallet af ansatte i moderselskabet steget med 4,3 procent til 4.366. Dr. Kandziora: "Vi planlægger at øge medarbejderstaben i det tyske moderselskab betydeligt. I øjeblikket har vi mere end 100 ledige stillinger - de fleste til førsteklasses eksperter. Vi betragter det stigende antal medarbejdere som en investering i en succesfuld, langsigtet forretningsudvikling. Denne rekruttering styrker vores evne til at vokse."
"STIHL har udviklet en omfattende digitaliseringsstrategi," forklarede dr. Kandziora. "For os er digitalisering et middel til at skabe yderligere kundefordele. Det kan vise sig i vores produkters egenskaber, i samspillet med kunderne eller i nye forretningsmodeller." Industri 4.0-komponenter og -subsystemer er blevet brugt i det verdensomspændende STIHL-produktionsnetværk i nogen tid; intelligente systemer og processer er forbundet med hinanden i hele verden. Kollaborative robotter er også i brug. Dr. Kandziora: "Vi vil også gøre brug af de voksende muligheder for yderligere procesoptimering, som digitaliseringen giver."
Hos STIHL kører omfattende udviklingsprojekter, der sigter mod netværk af produkter, under "Smart Connected"-banneret. Allerede i dag er det muligt at styre VIKING iMow robotplæneklipperen via en app. De nye projekter går langt videre end det og bevæger sig i retning af en "smart have". Som altid er det kunden, der er i centrum for denne udvikling. For eksempel vil brugere af STIHLs elværktøj modtage information i realtid på deres smartphone om driftstid, forbrug eller optimal brug. Selv central registrering af geolokaliseringer af individuelle elværktøjer er mulig. Faktisk vil de muligheder, som digitaliseringen giver, i højere grad blive udnyttet, ikke kun for selve produkterne, men også i forbindelse med service hos forhandlerne. Formand for direktionen, dr. Kandziora said: "Vi arbejder hårdt på intelligente teknologier, så vi kan præsentere vores kunder for nye digitale applikationer fra STIHL i 2018-sæsonen."
For at fremskynde digitale projekter og bringe innovative forretningsmodeller hurtigere frem til markedsklarhed deltager STIHL i ACTIVATR-programmet, der drives af Pioniergeist, en virksomhed med base i Stuttgart. ACTIVATR bringer erfarne startup-stiftere sammen med innovationsorienterede medarbejdere fra etablerede virksomheder. ACTIVATR har til formål at frembringe innovative ideer, som enten forbliver inden for STIHL eller er selvstændigt aktive på markedet i nye startups, som STIHL investerer i. På tre måneder udviklede det tværfaglige team af grundlæggere ideer til to nye forretningsmodeller. Disse ideer vil blive forfinet yderligere i løbet af året, så der kan udvikles konkrete produkter og tjenester. Der er også andre nye ideer i støbeskeen.
I januar 2017 købte STIHL Group en andel i GreenIQ. Denne israelske startup har specialiseret sig i udvikling og distribution af netværksprodukter til havebrug, f.eks. vanding og belysning. "Dette vil fremskynde vores aktiviteter inden for digitalisering og forbundne produkter, som f.eks. udviklingen af vores egen STIHL Smart Garden Hub," sagde Dr. Kandziora.
Flere nye produkter vil blive lanceret på markedet i løbet af foråret: Det batteridrevne PRO-system suppleres med STIHL HSA 94 R til klipning og STIHL HSA 94 T til trimning - begge støjsvage, højtydende professionelle batteridrevne hækkeklippere. Den professionelle buskrydder STIHL FSA 130 med enten cykelhåndtag eller wraparound-håndtag er også klar til lancering. Dette udvider det modulære batteridrevne system til professionelle anvendelser til mere end 20 elværktøjer. Udvalget af batteridrevet værktøj til attraktive priser i begyndersegmentet får også nogle nye tilføjelser: En hækkeklipper, en græstrimmer og en blæser, hver med integreret batteri. Andre produkter er blevet lanceret siden begyndelsen af året, f.eks. STIHL HT 56 C-E benzindrevet stangklipper på begynderniveau.
"Vi arbejder hårdt og tilbyder et stadig bredere udvalg af batteridrevne produkter, og vi gør det uden at gå en millimeter på kompromis med vores benzindrevne produkter", opsummerede dr. Kandziora. "Forårets nyheder er et bevis på dette." STIHL COMPACT batterisystemet udvides med endnu en højtydende motorsav til vedligeholdelse af grønne områder og enkle håndværksopgaver: STIHL MSA 140 C-BQ kædesav. Den drives af et udskifteligt 36 V litium-ion-batteri, som er kompatibelt med alle de andre elværktøjer i dette modulære batteridrevne system. Ud over motorsave omfatter systemet en hækkeklipper, buskrydder, blæser og plæneklipper.
STIHL har lanceret STIHL MS 462 C-M benzinmotorsav, som er designet til professionelt skovarbejde i mellemstore og tætte bevoksninger. Motorens vægt på kun seks kilo gør den til den letteste højtydende sav i sin slagvolumenklasse (70 kubikcentimeter). Det optimerede M-Tronic-motorstyringssystem og et forbedret motorkoncept giver denne professionelle sav høj effekt og fremragende acceleration - "med andre ord mere sjov og ydeevne under arbejdet", sagde Dr. Kandziora. Selv før det blev lanceret på markedet, gjorde elværktøjet indtryk på innovationsshowet forud for demopark-messen: Demopark-ekspertpanelet tildelte STIHL MS 462 C-M sølvmedaljen for dens lave vægt.
VIKING vil også bidrage med endnu et produkt til STIHL COMPACT batterisystemet: MA 235 plæneklipperen. Med sine kompakte værktøjsdimensioner, ergonomiske monokomforthåndtag, en klippebredde på 33 centimeter og en vægt på kun 14 kg er MA 235 den perfekte partner til små haver med plænearealer på op til 200 kvadratmeter.
STIHL TIMBERSPORTS® Series finder sted i Hamborg Havn den 20. maj. Til Champions Trophy dyster verdens otte bedste atleter mod hinanden i fire discipliner med økse og sav i en knockout-turnering. Denne konkurrence kræver ikke kun maksimal muskelkraft og teknik fra atleterne, men også et ekstremt niveau af udholdenhed - det anses for at være det hårdeste format inden for sportsskovhuggeri. Dagen før møder de bedste unge atleter hinanden ved Rookie World Championship i Hamborg. Den internationale sæsonfinale, STIHL TIMBERSPORTS® World Championships, finder sted i Lillehammer, Norge, den 3. og 4. november.