Waiblingen, 19.9.2017 | Virksomhedens pressemeddelelse
STIHL-koncernens omsætning steg i indeværende år med 11,9 procent til 2,7 milliarder euro i perioden fra januar til august. Hvis valutakurserne var forblevet uændrede, ville væksten have været 10,7 procent. "Vi fremskynder vores vækstkurs med denne tocifrede stigning. Vi har opnået en uforholdsmæssig stor stigning i salget af især batteridrevne produkter," forklarede STIHLs bestyrelsesformand, dr. Bertram Kandziora på virksomhedens efterårspressekonference i Waiblingen. Det understregede han: "Vi har styrken til at fortsætte med at vokse kraftigt og ønsker at udvide vores teknologiske lederskab." STIHL forsker og udvikler i øjeblikket ikke kun intensivt inden for batteriteknologi og forbundne produkter, men ønsker også at sætte nye standarder inden for benzindrevne produkter. "I øjeblikket arbejder vi på verdens første motorsav med elektronisk styret brændstofindsprøjtning", fortæller bestyrelsesformanden. Andre verdensnyheder fra koncernen er STIHL TS 440 kapmaskinen med integreret QuickStop-skærehjulsbremse og den intelligent netværksforbundne VIKING iMow TeaM robotplæneklipper.
Det amerikanske marked og Vesteuropa var de vigtigste vækstmotorer for STIHL Group i de første otte måneder af dette år. Dette kan primært tilskrives den stærke efterspørgsel efter batteridrevne produkter - både fra private og professionelle brugere. "Væksten i styksalget i det trådløse segment har været uforholdsmæssig høj og ligger på et trecifret tal," siger Dr. Kandziora. "Men vi er også stadig stærke i den benzindrevne forretning. Vi ser en tocifret procentvis vækst i salget her." Det russiske marked har stabiliseret sig, og der har været en betydelig stigning i salget af enheder. Der er også opnået en betydelig stigning i omsætningen i Asien. STIHLs bestyrelsesformand opsummerede: "Efter rekordomsætningen sidste år startede vi den nye sæson med selvtillid. Vores forventninger blev faktisk overgået, og vi har vundet markedsandele på verdensplan." Den øgede omsætning førte til flere ansatte. Antallet af medarbejdere i gruppen steg med 3,6 procent til 15.222.
Markedet i Tyskland fortsatte også sin vækstkurs. Enhedssalget af STIHL- og VIKING-produkter voksede betydeligt. "Vi er glade for at se genoplivningen af markedet for motorsave. Forretningen med batteridrevet elværktøj og VIKING iMow robotplæneklippere viste en særlig dynamisk udvikling. Når vi ser på efteråret 2017, er vi sikre på, at vi vil fortsætte vores vækst med nye produkter, attraktive kampagner og en fortsættelse af 'Super Saw Weeks' i november," forklarer dr.
Omsætningen i det tyske moderselskab, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, steg med 13,4 procent i forhold til året før til 760,56 millioner euro. Antallet af ansatte steg med 7,8 procent til 4.583. Pr. 31. august var der 3.526 ansatte i Waiblingen, 304 i Ludwigsburg, 686 i Prüm-Weinsheim og 67 i Wiechs am Randen. På grund af virksomhedens stærke vækst har 81 midlertidigt ansatte fået faste ansættelseskontrakter i indeværende år. "Vi forventer, at vores behov for kvalificeret arbejdskraft vil stige i takt med digitaliseringen og udviklingen af nye produkter og forretningsmodeller", siger bestyrelsesformanden. For eksempel skal omkring 170 ledige stillinger alene inden for batterier, elektronik, IT og forbundne produkter besættes i moderselskabet i den nærmeste fremtid.
"For at gøre brug af de muligheder, som digitaliseringen giver os, omorganiserer vi vores struktur. Ud over en helt ny digitaliseringsafdeling har vi f.eks. udvidet udviklingsteamet betydeligt, oprettet stillinger til 'smarte løsninger' inden for projektledelse og dannet agile teams - alt sammen med det formål at udvikle produkter og tjenester, som giver vores kunder konkret merværdi," siger Dr. Kandziora.
VIKING udvikler forbundne produkter og præsenterede en verdensnyhed på demopark-messen i juni: iMow TeaM. Dette sværmkoncept gør det muligt at forbinde op til ti MI 632 M robotplæneklippere og styre dem med en enkelt app. "Intelligent software forbinder robotplæneklipperne via et cloud-system for at danne en iMow TeaM. For første gang nogensinde giver det brugerne mulighed for at klippe store græsarealer som fodboldbaner, golfbaner, parker og udendørs poolområder ved hjælp af flere robotplæneklippere på samme tid," forklarer dr. Kandziora. De smarte robotplæneklippere vender automatisk tilbage til en dockingstation, hvis det regner, eller batteriniveauet er lavt.
Desuden deltager STIHL i ACTIVATR-opstartsprogrammet. I dette program arbejder erfarne startup-stiftere i små teams med innovative medarbejdere hos STIHL for at udvikle nye digitale forretningsidéer. "Denne nye form for samarbejde bærer allerede frugt: Freiheit GmbH blev grundlagt i juni," fortæller Dr. Kandziora. Startup-virksomheden har til formål at tilbyde teams, der ofte er ude i marken, en enkel måde at samarbejde og dokumentere på. Den udviklede softwareløsning vil være kommercielt tilgængelig i slutningen af oktober og vil gøre det lettere for især handelsvirksomheder at gemme driftsoplysninger på en sikker og velstruktureret måde på et centralt sted. Det gør det muligt at hente vigtige oplysninger hurtigt og målrettet, selv når man er på farten.
Desuden investerer STIHL i udvidelse af netværk og ekspertise. I maj investerede de i High-Tech Gründerfonds (HTGF), som er den største seed-fond til finansiering af unge teknologivirksomheder i Tyskland. Fonden er bredt funderet med hensyn til de sektorer, den dækker - fra robotteknologi og tingenes internet til energispørgsmål, medicinsk teknologi til bioteknologi, kemi til software og e-handelsplatforme. "Vores investering betyder, at vi får et overblik over udviklingen og tendenserne på startup-scenen og kan støtte unge, innovative virksomheder. Desuden betyder det, at vi har mulighed for at indgå i samarbejde med startups," forklarer bestyrelsesformanden.
Fra og med 2019 vil hele VIKING-produktsortimentet blive distribueret under STIHL-mærket. Dr. Kandziora: "Hvis vi ser på den brede produktportefølje og mængden af individuelle komponenter og reservedele, bliver det hurtigt klart, at rebrandingen er en kæmpe opgave. Vi vil derfor gennemføre brandskiftet et skridt ad gangen og gradvist konvertere produktsortimentet til STIHL." Det starter med VIKING-serien af batteridrevne plæneklippere, som vil være fuldt tilgængelige under STIHL-mærket fra og med sæsonen 2018. "Batterierne i plæneklipperne er kompatible med produkter i STIHLs batteridrevne COMPACT- og PRO-systemer. Det betyder, at brandskiftet accelererer vores samlede vækst inden for batteridrevne produkter," forklarer bestyrelsesformanden.
Virksomheden forventer, at brandskiftet vil medføre en betydelig stigning i styksalg og omsætning, hvilket også vil styrke VIKING Langkampfen-fabrikken i Østrig yderligere. "Langkampfen vil fortsat være en del af STIHLs verdensomspændende produktionsnetværk og spille en vigtig rolle som samlefabrik," understregede STIHLs bestyrelsesformand. Som et ekspertisecenter for jordstyrede haveredskaber vil fabrikken fremstille og udvikle produkter sammen med moderselskabet. Dr. Kandziora: "Vi er allerede i gang med at kortlægge vejen frem mod mere vækst og vil derfor udvide Langkampfen." Det første spadestik til udvidelsen af bygningen i Østrig tages den 29. september.
Andre nye STIHL- og VIKING-produkter til private og professionelle brugere
VM i STIHL TIMBERSPORTS® series vender tilbage til Lillehammer: Den internationale sæsonfinale i den førende klasse inden for skovhuggersport finder sted i Håkons Hall den 3. og 4. november. Mere end 100 atleter fra over 20 lande vil være til stede for at konkurrere i hold- og individuelle discipliner i håb om at blive kronet som de bedste af de bedste. Den regerende verdensmester i de individuelle discipliner er den enestående newzealandske atlet Jason Wynyard, mens "Chopperoos" fra Australien skal forsvare deres titel i holdkonkurrencerne. Tyskland bliver repræsenteret i den individuelle konkurrence af Robert Ebner fra Baden-Württemberg.