Waiblingen, 1/26/2017 | Virksomhedens pressemeddelelse
Fra 2019 vil STIHL Group markedsføre hele produktlinjen fra haveredskabsproducenten VIKING udelukkende under STIHL-brandet. Overgangen gør det muligt for virksomheden at koncentrere alle salgs- og marketingaktiviteter på ét brand. STIHLs bestyrelsesformand Dr. Bertram Kandziora begrundede dette skridt med at sige: "Vi vil være i stand til mere effektivt at udnytte det eksisterende salg og indtægtspotentiale i den nuværende VIKING-produktlinje under det mere kendte globale STIHL-brand - og gøre det internationalt." I modsætning til den globale aktør STIHL koncentrerer VIKING sig i øjeblikket om det europæiske marked. Brandskiftet åbner op for et verdensomspændende salg af VIKING-produktlinjen på mellemlangt sigt.
Da de to premium brands har produktporteføljer, der supplerer hinanden, forbliver den samlede produktlinje uændret og vil også blive udviklet til at imødekomme kundernes behov i fremtiden. "Ved at integrere begge produktlinjer i ét brand gør vi det lettere at orientere sig og skaber større gennemsigtighed for forhandlere og kunder. Derudover udvider vi også STIHL-brandets porteføljeekspertise," understregede Norbert Pick, bestyrelsesmedlem for marketing og salg. "Know-how, udviklingsekspertise og innovationskraft vil blive forbedret i virksomheden, og det vil i sidste ende komme kunderne til gode - i form af nye produkter og funktioner", siger Pick.
Det kommende brandskifte er en strategisk beslutning, der er taget med et langsigtet perspektiv. "Der er tilstrækkelig tid mellem nu og lanceringsdatoen i 2019 til at sikre en omhyggelig implementering", sagde dr. Kandziora. STIHL Group garanterer, at bestemmelserne for VIKING-produkter med hensyn til garantier, reservedele og service fortsat vil gælde uden ændringer. Formand for direktionen Dr. Bertram Kandziora forklarede: "Vores kunder kan også fortsat stole på gennemprøvet forhandlerservice til deres købte VIKING elværktøj."
Tilbage i 2008 omorganiserede STIHL Group produktlinjerne for STIHL og VIKING mærkerne og tilbød alle VIKING håndholdte elværktøjer under STIHL mærket. Resultatet var en betydelig stigning i salget af enheder i disse produktgrupper.
VIKING er en førende producent af elværktøj til haven af høj kvalitet, som har været en del af STIHL-koncernen siden 1992. Produktporteføljen for dette premiummærke omfatter plæneklippere, robotplæneklippere, ride-on-plæneklippere, vertikalskærere, havefræsere og jordbearbejdningsmaskiner. De sælges gennem specialiserede serviceforhandlere. VIKING GmbH, der ligger i Langkampfen i Østrig, er allerede en vigtig produktionsvirksomhed for STIHLs batteridrevne produkter. VIKING beskæftiger 450 medarbejdere. "Med dette brandskifte viser vi vejen for yderligere global vækst i STIHL Group. Langkampfen vil også få gavn af dette. Ikke alene vil alle arbejdspladser blive bevaret, men arbejdsstyrken vil faktisk blive udvidet yderligere," forklarede VIKINGs administrerende direktør, Dr. Peter Pretzsch og STIHLs bestyrelsesformand Dr. Bertram Kandziora.