Waiblingen, 17. september 2019 | Virksomhedens pressemeddelelse
STIHL Group opnåede en omsætning på 2,8 milliarder euro i perioden fra januar til august 2019. Det svarer til en vækst på 6,1 procent i forhold til samme periode året før. Hvis man ser bort fra effekten af svingende valutakurser, ville væksten have været på 4,8 procent. "Stigningen skyldes primært en større efterspørgsel efter produkter med højere priser. Det samlede salg af enheder udviklede sig mindre dynamisk. Ikke desto mindre var vi i stand til yderligere at øge markedsandelen i benzinsegmentet," forklarede STIHLs bestyrelsesformand, Dr. Bertram Kandziora på virksomhedens pressekonference den 17. september.
Enhedssalget af batteridrevet elværktøj oplevede en tocifret vækst, mens efterspørgslen på benzinprodukter faldt en smule. "Mens vi ikke går en millimeter på kompromis med udviklingen af benzindrevne elværktøjer, accelererer vi samtidig vores arbejde med batteridrevne produkter," understreger dr. Bertram Kandziora. Forretningen blev negativt påvirket af ugunstige vejrforhold i det forgangne år, hvor nogle vigtige regioner oplevede ekstremt høje temperaturer og meget lidt nedbør, samt af den vanskelige globale økonomiske situation og handelsbarrierer. "Mange forhandlere havde stadig fuldt lager fra året før. Derfor var ordrerne i år ret moderate," sagde bestyrelsesformanden.
."I alt opnåede vi i første halvdel af året kun en lille stigning i salget af enheder på grund af udfordrende rammebetingelser. Den svækkede globale økonomi, de stigende handelsrestriktioner og de stadig uklare Brexit-regler er ikke ligefrem gavnlige for vores forretning. Der er dog nogle afvigelser fra dette på enkelte markeder," rapporterede dr. Kandziora. Både Vesteuropa og Østeuropa uden Rusland oplevede positiv vækst. Her var det især salget af batteridrevne produkter, der havde betydning, selvom benzinprodukter også bidrog til denne udvikling. Det lavere salg i Rusland skyldtes primært høje lagerniveauer fra året før. Det skyldes den tørre sommer i 2018 sammen med en fortsat svag købekraft. Enhedssalget på det nordamerikanske marked lå lidt over det foregående års niveau. For STIHL Group er Afrika et vækstmarked med langsigtede udsigter - men på nuværende tidspunkt er det på et meget lavt niveau i absolutte tal. Virksomheden har til hensigt at intensivere sine salgsaktiviteter i Latinamerika yderligere. I 2020 åbnede STIHL sit eget salgsselskab i Peru. Pr. 31. august 2019 var antallet af STIHL-medarbejdere på verdensplan 16.823.
På trods af fortsatte effekter af tørken i 2018 registrerede STIHL en højere omsætning på det tyske marked i de første otte måneder af dette år end i samme periode sidste år. "Det er opmuntrende at se en vækst i salget af batteridrevne elværktøjer og benzindrevne motorsave. Salget af STIHL iMOW robotplæneklippere og højtryksrensere steg også. Når vi ser frem til efteråret, er vi sikre på yderligere vækst, hvis vejrforholdene er til vores fordel, og med støtte fra attraktive reklamekampagner," forklarede dr. Kandziora. Det tyske marked forsynes af STIHLs salgsselskab i Dieburg, Hessen, som fejrede sit 50-års jubilæum i august. Virksomheden er vokset hurtigt i de seneste par år: STIHL Dieburgs omsætning er steget med 60 procent siden den sidste udvidelse af logistikanlægget i 2009. I lyset af denne fortsatte vækst og de stigende krav på det tyske marked investerer STIHL mere end 25 millioner euro i at udvide anlægget og opføre en ny logistikbygning, som skal tages i brug i slutningen af 2020.
Omsætningen i det tyske moderselskab, ANDREAS STIHL AG & Co. KG steg med 2 procent til 816 millioner euro. Antallet af medarbejdere steg med 1,5 procent. Pr. 31. august 2019 havde moderselskabet 5.032 ansatte. Af dem arbejder 3.564 i Waiblingen, 381 i Fellbach, 258 i Ludwigsburg, 757 i Weinsheim og 72 i Wiechs am Randen. "Vores medarbejdere er grundlaget for vores virksomheds succes. Derfor investerer vi meget i frivillige personalegoder til vores medarbejdere og i uddannelse og videreuddannelse i moderselskabet," sagde Dr. Kandziora. I 2019 øgede virksomheden antallet af praktikanter fra 187 til 210. STIHL har også udvidet sit duale studieprogram til at omfatte de nye fag Computer Science og Digital Business Management.
Med hensyn til forretningsudsigterne sagde dr. opsummerede Kandziora: "I vores strategiske planlægning går vi ud fra yderligere vækst på lang sigt. På baggrund af den stigende konkurrence, en svækket global økonomi og globale handelskonflikter er vi kun forsigtigt optimistiske, især hvad angår udsigterne på kort sigt. I Tyskland søger STIHL kvalificeret arbejdskraft inden for områderne elektroteknik og telekommunikation, informationsteknologi, software-/hardwareudvikling, batteri- og produktudvikling samt IT. Moderselskabet har i øjeblikket omkring 350 ledige stillinger. Hvad angår produktionen, forventer virksomheden ikke at ansætte nye medarbejdere på det område i Tyskland i år.
Digital transformation, den stigende betydning af trådløse produkter og nye kundekrav til onlinehandel er aktuelle emner for mange virksomheder. Industrien for motoriserede have- og skovbrugsredskaber gennemgår også en periode med dramatiske forandringer. Dr. Kandziora: "Vi har forberedt os på denne transformation med betydelige investeringer i uddannelse af personale samt trådløs teknologi, elektronik og robotteknologi. Vi vil fortsætte med at fremme denne strategi og optimere den." STIHL planlægger også at gennemføre en række tiltag inden for salg og produktpolitik. Fra næste forår vil virksomheden f.eks. tilbyde sine kunder på det tyske marked en praktisk onlinebutik, hvor de kan bestille produkter på hjemmesiden www.stihl.de. Forhandlerne vil fortsat være personlige kontaktpunkter for kunderne og give råd, vejledning og service. "Derudover vil vi yderligere optimere STIHLs produkter, processer og service for at være rustet til de udfordringer, som ændrede rammebetingelser medfører," sagde STIHLs bestyrelsesformand.
"For at imødekomme vores kunders mangeartede behov bedst muligt vil vi fortsat koncentrere os om en porteføljemix af benzin- og batteriværktøjer," forklarede dr. Kandziora. "Mens vi ikke går en millimeter på kompromis med udviklingen af benzindrevet elværktøj, fremskynder vi samtidig vores arbejde med batteridrevne produkter." Flere nye produkter blev præsenteret på STIHLs pressekonference, der fandt sted som en del af den internationale STIHL-mediedag:
"STIHL er et af de mærker, der begejstrer mennesker og vækker følelser i hele verden. STIHL har etableret en ny Brand Shop for at styrke dette bånd," forklarer STIHLs bestyrelsesformand. I de syv kollektioner - Heritage, Home, Urban, Wild Kids, Nature, Timbersports Fan og STIHL Fan - finder kunder og fans individuelt designede tekstiler, trælegetøj, historiske modeller og samlerobjekter. Af princip er ingen af varerne hyldevarer, men skabt specielt til STIHL Brand Shop. Varerne fås hos autoriserede forhandlere og også online på www.stihl- markenshop.de. Tidligere kun tilgængelig i Tyskland og Østrig, er tilgængeligheden nu blevet udvidet til andre lande.
Verdenseliten i STIHL TIMBERSPORTS® Series mødes i den tjekkiske hovedstad Prag den 1. og 2. november for at konkurrere i den internationale finale i ekstremsportsserien om verdensmestertitlerne i 2019. De regerende verdensmestre for hold og individuelt fra Australien vil kæmpe for at bevare deres topplaceringer og forsvare dem mod stærk konkurrence fra Europa og udlandet. Den tjekkiske hovedstad Prag vil være vært for STIHL TIMBERSPORTS® World Championships for første gang i 2019 i det ekstraordinære og imponerende sted i det historiske industripalads.
.