Waiblingen, 28.4.2020 | Virksomhedens pressemeddelelse

STIHL Group opnår omsætningsvækst i 2019 og er fortsat optimistisk på mellemlang sigt

  • Coronavirus crisis: Familieejet virksomhed tager ansvar over for medarbejderne
  • Udbredelse af e-handel: STIHL lancerer egen onlinebutik i Tyskland
  • Benzin, batteri, digitalt: Nye produkter præsenteres i produktsegmenter
.

STIHL Group opnåede en omsætning på 3,93 milliarder euro i regnskabsåret 2019. Det svarer til en stigning på 4 procent i forhold til året før (3,78 milliarder euro). Hvis man ser bort fra effekten af valutakurser, ville omsætningsvæksten have været omkring 2,7 procent. STIHLs bestyrelsesformand Dr. forklarede Bertram Kandziora på virksomhedens årlige pressekonference: "På trods af mange udfordringer i det forgangne år har vi været i stand til at registrere en øget omsætning i gruppen. Samtidig har stigende handelskonflikter, en svækket global økonomi og ugunstige vejrforhold sat sine spor." Desuden har der været en stigende tendens til at erstatte benzinprodukter med batteridrevne produkter. Mens salget af batteriprodukter steg, var der faldende efterspørgsel efter benzinprodukter. Samlet set forblev salget stabilt. Første kvartal i år har allerede været negativt påvirket af den verdensomspændende spredning af COVID-19. "Efter en meget god januar og februar var første kvartal på niveau med sidste års resultat. Da forhandlere er blevet lukket i en række lande, antager vi, at der vil være en mærkbar nedgang i andet kvartal. Men vi er fortsat optimistiske på mellemlang sigt," siger STIHLs bestyrelsesformand. "Som familieejet virksomhed har vi et stort ansvar over for vores medarbejdere under coronakrisen. Det betyder, at vi bestræber os på at sikre arbejdspladser og så vidt muligt fortsætte med at køre produktionslinjer og levere til vores forhandlere - naturligvis i tæt samarbejde med sundhedsmyndighederne og i overensstemmelse med strenge og lovbestemte beskyttelsesforanstaltninger på fabrikkerne. Når alt kommer til alt, har vi også et ansvar over for vores mere end 53.000 serviceforhandlere og millioner af kunder," sagde dr. Kandziora.

De globale markeder viser forskellige tendenser i 2019

I 2019 præsenterede de enkelte markeder et meget varieret billede. Salget udviklede sig positivt i Vest- og Østeuropa, undtagen Rusland. Nordamerika, som har været STIHL Gruppens vækstmotor i mange år, oplevede en lille tilbagegang. Denne tendens skyldes primært det kolde og våde vejr i begyndelsen af havesæsonen. I Asien opnåede virksomheden en lille stigning i salget af enheder. Især Indien udviklede sig meget positivt og viste tocifret vækst. Salget af enheder i Afrika, hvor virksomheden har et datterselskab i Sydafrika og siden 2017 et andet datterselskab i Kenya, er på samme niveau som året før. "Vi udvidede STIHLs forhandlernetværk yderligere sidste år. Kunderne kan nu gå til mere end 53.000 serviceforhandlere over hele verden for at købe STIHL-produkter og få pålidelig professionel rådgivning og teknisk service," sagde Dr. Antallet af medarbejdere i koncernen faldt med 2,3 procent i forhold til samme tidspunkt året før. Pr. 31. december 2019 beskæftigede STIHL i alt 16.722 personer.

Tysk marked i fremgang og med nyt onlinetilbud

  • 2019 overgår tidligere års niveau
    I regnskabsåret 2019 opnåede STIHL en moderat stigning i styksalg og omsætning på det tyske marked på trods af de varige effekter af tørken i 2018. "Vi er glade for at se vækst i salget af batteridrevne værktøjer og højtryksrensere," forklarer STIHLs bestyrelsesformand. Om det nuværende regnskabsår sagde han: "2020 startede positivt. Vi har været i stand til at rapportere betydelige stigninger i omsætningen frem til marts."
  • Udvidelse af e-handel: Lancering af STIHLs onlinebutik fremrykket
    Lanceringen af STIHLs onlinebutik (www.stihl.de) på det tyske marked er blevet fremrykket til den 20. marts 2020. Nu kan næsten alt STIHL elværktøj bestilles online og leveres direkte til kundens dørtrin. Dette nye e-handelstilbud styrker også de servicerende forhandleres position. "Når en kunde foretager et køb i den nye STIHL onlinebutik, vil de også blive anbefalet en nærliggende forhandler som den lokale personlige kontakt, der kan tilbyde professionel rådgivning og service som sædvanligt. For at levere disse tjenester modtager den lokale forhandler en betaling fra STIHL på købstidspunktet," understregede dr. Kandziora.

STIHL's moderselskab: Moderat stigning i omsætning og høje investeringer i 2019

Det tyske moderselskab, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, opnåede en moderat stigning i omsætningen i 2019 på 0,8 procent til 1,21 milliarder euro (forrige år: 1,2 milliarder euro). En ændring i produktmikset bidrog også til dette. I det forgangne år blev der for eksempel solgt flere produkter af højere værdi end året før. På den anden side faldt salget af enheder for moderselskabet. "Ikke desto mindre fortsætter den familieejede virksomhed STIHL med at indtage en stærk position i Tyskland," sagde dr. Kandziora. Investeringerne i 2019 beløb sig til 134 millioner euro (året før): 124 millioner euro). Størstedelen af investeringerne gik til udvidelsen af logistikcentret i Ludwigsburg, tilføjelse af etager til produktionslogistikcentret i Waiblingen-Neustadt samt modernisering af grundlæggerens hovedkvarter og opførelse af STIHL Brand World i Waiblingen.
Medarbejderstaben i ANDREAS STIHL AG & Co. KG voksede med 1,9 procent i forhold til det foregående års rapporteringsdato. Pr. 31. december 2019 var der 5.090 personer ansat i moderselskabet. Heraf var 3.626 ansat i Waiblingen, 247 i Ludwigsburg, 395 i Fellbach, 755 i Weinsheim og 67 i Wiechs am Randen.

STIHL er fortsat optimistisk på mellemlang og lang sigt

Det første kvartal af indeværende år var hårdt ramt af de verdensomspændende foranstaltninger til at inddæmme coronaviruspandemien. STIHL startede året med øget salg af enheder og omsætning, men spredningen af coronavirus havde en negativ effekt på forretningen fra marts og frem. STIHL forventer, at der vil være et samlet fald i salget af enheder i 2020. Men på grund af den meget dynamiske situation kan man endnu ikke med sikkerhed forudsige effekten af foranstaltningerne til bekæmpelse af pandemien. "Takket være vores høje grad af fleksibilitet kan vi reagere hurtigt på ændringer i markederne. Vi er fortsat optimistiske på mellemlang og lang sigt," sagde dr. Kandziora. Når coronakrisen er overstået, forventer STIHL, at der igen kommer gang i markederne, og at salget af enheder vil stige. "Ikke desto mindre står vi over for en række udfordringer, som vi er nødt til at tage hånd om: Ud over at fortsætte forretningsdriften, mens betydelige restriktioner påvirker produktion og salg under pandemien, skal vi håndtere den stigende konkurrence inden for batterisegmentet. Desuden kan der forventes svage globale økonomiske forhold i 2020. For at klare disse udfordringer har vi igangsat en række projekter for at øge effektiviteten og spare omkostninger i virksomheden. STIHL har allerede overlevet en række kriser, siden virksomheden blev grundlagt for mere end 90 år siden. Jeg er sikker på, at vi også vil overvinde denne verdensomspændende coronakrise. Og jeg vil gerne udtrykkeligt takke vores medarbejdere for deres enorme engagement, overholdelse af absolut nødvendige sikkerhedsforanstaltninger for at undgå spredning af coronavirus og fremragende samarbejde i gruppen," understregede Dr. Kandziora.

STIHL præsenterer nye produkter for 2020

I årets første halvdel har STIHL annonceret en række nye produkter inden for batteri-, benzin- og digitalsegmenterne.

  • Nye batteriprodukter til private og professionelle brugere
    I STIHLs AK batterisystem til private haveejere og semiprofessionelle giver STIHL RLA 240 vertikalskærer to funktioner i ét værktøj takket være dens oprivervalse og luftningsenhed. STIHL FSA 57 trimmeren lover fremragende støjsvag klippekraft og kan udstyres med enten et klippehoved med støjsvag nylonline (AutoCut C 3-2) eller polymerknive (PolyCut 3-2). Den behageligt støjsvage, kraftfulde og også prismæssigt attraktive STIHL BGA 57-blæser kommer på markedet til sommer. Den gør det muligt at rengøre overflader i boligområder hurtigt og ubesværet.
    Den alsidige STIHL HSA 26 busk- og græssaks er en ny tilføjelse til STIHL AS batteridrevne kraftsystem til private brugere. Udstyret med et dobbeltkantet buskblad og et 12 cm bredt græsblad er det et ideelt redskab til at holde buske og græs i form. Et andet værktøj i denne batteriserie er den innovative STIHL GTA 26 havebeskærer, som blev lanceret sidste efterår og har været meget efterspurgt lige siden.
    STIHL AP batterisystemet, der primært er designet til professionelle brugere i have- og landskabsplejevirksomheder samt lokale myndigheder, omfatter nu STIHL RMA 765 V plæneklipper med en klippebredde på 63 cm og STIHL BGA 86 (15 newton blæsekraft) og STIHL BGA 200 (21 newton) blæsere.
    Det nye STIHL batteriladeskab, der er udviklet sammen med firmaet Kesseböhmer, gør det muligt at oplade op til 20 STIHL batterier på samme tid, også om natten. Et intelligent laststyringssystem sikrer pålideligt, at alle batterier er klar til brug næste dag.
  • Verdensnyhed i benzinsegmentet
    I det professionelle motorsavsegment leverer tredje generation af STIHL MS 261 C-M med optimeret motor og nyt skæreudstyr 20 procent mere skæreydelse og gør det med en reduceret totalvægt. Den har været tilgængelig siden begyndelsen af april 2020. En verdensnyhed i samme segment er STIHL MS 400 C-M. Det er den første motorsav nogensinde med et magnesiumstempel. Brugen af dette lette materiale sammen med en konsekvent letvægtskonstruktion har resulteret i et usædvanligt godt effekt/vægt-forhold på mindre end 1,5 kg pr. kW. Samtidig giver den nye komponent mulighed for en maksimal motorhastighed på 14.000 omdrejninger pr. minut. Professionelle brugere i skovbruget vil sætte pris på den ekstra ydeevne, det giver, især ved kvistning. STIHL MS 400 C-M skal lanceres på det tyske marked i efteråret 2020, men den har allerede fået stor ros. "Som anerkendelse af den innovative teknologi i magnesiumstemplet - som produceres på STIHLs eget trykstøberi i Weinsheim (Eifel) - blev STIHL tildelt førsteprisen af Europäische Forschungsgemeinschaft Magnesium e.V. (EFM) og International Magnesium Association (IMA) i kategorien magnesiumkomponenter i trykstøbningskonkurrencerne på Euroguss 2020-udstillingen," siger Dr. sagde Kandziora med glæde.
  • Ny tilsluttet app i det digitale produktsegment
    STIHLs tilsluttede app til professionelle brugere er ny i det digitale produktsegment. Den vil snart være tilgængelig og giver et hurtigt og præcist overblik over elværktøjsdata, kommende vedligeholdelsesdatoer samt elværktøjets sidst kendte placering. Desuden kan brugeren se, hvilke elværktøjer der er i umiddelbar nærhed.

STIHL Brand Shop med ny kollektion

På tide til starten af udendørssæsonen er den nye kollektion nu tilgængelig i STIHLs online Brand Shop på www.stihl-markenshop.de. Kunder og fans af mærket finder alt, hvad der varmer ægte STIHL-entusiasters hjerter - fra eksklusivt designede tekstiler og tilbehør til trælegetøj og historiske modeller og fanartikler. Konceptets popularitet fremgår blandt andet af, at universalopbevaringsboksen "Contra Lightning" modtog Promotional Gift Award 2020 i kategorien specialdesign.

STIHL TIMBERSPORTS® WM 2020 i Gøteborg

Skovmandssport er også påvirket af de aktuelle foranstaltninger for at undertrykke coronavirus. Derfor er alle de planlagte events i STIHL TIMBERSPORTS® Extreme Sport Series frem til slutningen af juni - inklusive World Trophy, der var planlagt til slutningen af maj i Wien - officielt aflyst. Afhængigt af, hvordan situationen udvikler sig, vil der blive truffet en beslutning om resten af den internationale sæson på en velovervejet og ansvarlig måde. Det gælder også for verdensmesterskaberne i Sverige, der er planlagt til begyndelsen af november.

.

Din pressekontakt

.

Du er måske også interesseret i