Waiblingen, 28.4.2020 | Virksomhedens pressemeddelelse
STIHL Group opnåede en omsætning på 3,93 milliarder euro i regnskabsåret 2019. Det svarer til en stigning på 4 procent i forhold til året før (3,78 milliarder euro). Hvis man ser bort fra effekten af valutakurser, ville omsætningsvæksten have været omkring 2,7 procent. STIHLs bestyrelsesformand Dr. forklarede Bertram Kandziora på virksomhedens årlige pressekonference: "På trods af mange udfordringer i det forgangne år har vi været i stand til at registrere en øget omsætning i gruppen. Samtidig har stigende handelskonflikter, en svækket global økonomi og ugunstige vejrforhold sat sine spor." Desuden har der været en stigende tendens til at erstatte benzinprodukter med batteridrevne produkter. Mens salget af batteriprodukter steg, var der faldende efterspørgsel efter benzinprodukter. Samlet set forblev salget stabilt. Første kvartal i år har allerede været negativt påvirket af den verdensomspændende spredning af COVID-19. "Efter en meget god januar og februar var første kvartal på niveau med sidste års resultat. Da forhandlere er blevet lukket i en række lande, antager vi, at der vil være en mærkbar nedgang i andet kvartal. Men vi er fortsat optimistiske på mellemlang sigt," siger STIHLs bestyrelsesformand. "Som familieejet virksomhed har vi et stort ansvar over for vores medarbejdere under coronakrisen. Det betyder, at vi bestræber os på at sikre arbejdspladser og så vidt muligt fortsætte med at køre produktionslinjer og levere til vores forhandlere - naturligvis i tæt samarbejde med sundhedsmyndighederne og i overensstemmelse med strenge og lovbestemte beskyttelsesforanstaltninger på fabrikkerne. Når alt kommer til alt, har vi også et ansvar over for vores mere end 53.000 serviceforhandlere og millioner af kunder," sagde dr. Kandziora.
I 2019 præsenterede de enkelte markeder et meget varieret billede. Salget udviklede sig positivt i Vest- og Østeuropa, undtagen Rusland. Nordamerika, som har været STIHL Gruppens vækstmotor i mange år, oplevede en lille tilbagegang. Denne tendens skyldes primært det kolde og våde vejr i begyndelsen af havesæsonen. I Asien opnåede virksomheden en lille stigning i salget af enheder. Især Indien udviklede sig meget positivt og viste tocifret vækst. Salget af enheder i Afrika, hvor virksomheden har et datterselskab i Sydafrika og siden 2017 et andet datterselskab i Kenya, er på samme niveau som året før. "Vi udvidede STIHLs forhandlernetværk yderligere sidste år. Kunderne kan nu gå til mere end 53.000 serviceforhandlere over hele verden for at købe STIHL-produkter og få pålidelig professionel rådgivning og teknisk service," sagde Dr. Antallet af medarbejdere i koncernen faldt med 2,3 procent i forhold til samme tidspunkt året før. Pr. 31. december 2019 beskæftigede STIHL i alt 16.722 personer.
Det tyske moderselskab, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, opnåede en moderat stigning i omsætningen i 2019 på 0,8 procent til 1,21 milliarder euro (forrige år: 1,2 milliarder euro). En ændring i produktmikset bidrog også til dette. I det forgangne år blev der for eksempel solgt flere produkter af højere værdi end året før. På den anden side faldt salget af enheder for moderselskabet. "Ikke desto mindre fortsætter den familieejede virksomhed STIHL med at indtage en stærk position i Tyskland," sagde dr. Kandziora. Investeringerne i 2019 beløb sig til 134 millioner euro (året før): 124 millioner euro). Størstedelen af investeringerne gik til udvidelsen af logistikcentret i Ludwigsburg, tilføjelse af etager til produktionslogistikcentret i Waiblingen-Neustadt samt modernisering af grundlæggerens hovedkvarter og opførelse af STIHL Brand World i Waiblingen.
Medarbejderstaben i ANDREAS STIHL AG & Co. KG voksede med 1,9 procent i forhold til det foregående års rapporteringsdato. Pr. 31. december 2019 var der 5.090 personer ansat i moderselskabet. Heraf var 3.626 ansat i Waiblingen, 247 i Ludwigsburg, 395 i Fellbach, 755 i Weinsheim og 67 i Wiechs am Randen.
Det første kvartal af indeværende år var hårdt ramt af de verdensomspændende foranstaltninger til at inddæmme coronaviruspandemien. STIHL startede året med øget salg af enheder og omsætning, men spredningen af coronavirus havde en negativ effekt på forretningen fra marts og frem. STIHL forventer, at der vil være et samlet fald i salget af enheder i 2020. Men på grund af den meget dynamiske situation kan man endnu ikke med sikkerhed forudsige effekten af foranstaltningerne til bekæmpelse af pandemien. "Takket være vores høje grad af fleksibilitet kan vi reagere hurtigt på ændringer i markederne. Vi er fortsat optimistiske på mellemlang og lang sigt," sagde dr. Kandziora. Når coronakrisen er overstået, forventer STIHL, at der igen kommer gang i markederne, og at salget af enheder vil stige. "Ikke desto mindre står vi over for en række udfordringer, som vi er nødt til at tage hånd om: Ud over at fortsætte forretningsdriften, mens betydelige restriktioner påvirker produktion og salg under pandemien, skal vi håndtere den stigende konkurrence inden for batterisegmentet. Desuden kan der forventes svage globale økonomiske forhold i 2020. For at klare disse udfordringer har vi igangsat en række projekter for at øge effektiviteten og spare omkostninger i virksomheden. STIHL har allerede overlevet en række kriser, siden virksomheden blev grundlagt for mere end 90 år siden. Jeg er sikker på, at vi også vil overvinde denne verdensomspændende coronakrise. Og jeg vil gerne udtrykkeligt takke vores medarbejdere for deres enorme engagement, overholdelse af absolut nødvendige sikkerhedsforanstaltninger for at undgå spredning af coronavirus og fremragende samarbejde i gruppen," understregede Dr. Kandziora.
I årets første halvdel har STIHL annonceret en række nye produkter inden for batteri-, benzin- og digitalsegmenterne.
På tide til starten af udendørssæsonen er den nye kollektion nu tilgængelig i STIHLs online Brand Shop på www.stihl-markenshop.de. Kunder og fans af mærket finder alt, hvad der varmer ægte STIHL-entusiasters hjerter - fra eksklusivt designede tekstiler og tilbehør til trælegetøj og historiske modeller og fanartikler. Konceptets popularitet fremgår blandt andet af, at universalopbevaringsboksen "Contra Lightning" modtog Promotional Gift Award 2020 i kategorien specialdesign.
Skovmandssport er også påvirket af de aktuelle foranstaltninger for at undertrykke coronavirus. Derfor er alle de planlagte events i STIHL TIMBERSPORTS® Extreme Sport Series frem til slutningen af juni - inklusive World Trophy, der var planlagt til slutningen af maj i Wien - officielt aflyst. Afhængigt af, hvordan situationen udvikler sig, vil der blive truffet en beslutning om resten af den internationale sæson på en velovervejet og ansvarlig måde. Det gælder også for verdensmesterskaberne i Sverige, der er planlagt til begyndelsen af november.
.