Waiblingen, 23.04.2024 | Pressemeddelelse fra virksomheden

.

STIHL øger andelen af det samlede salg fra batteriprodukter

  • Andelen af salget fra batteriprodukter vokser til 24 procent i 2023
  • Midlertidig markedskonsolidering: svag økonomi og geopolitiske forhold bremser omsætnings- og salgsudviklingen

 

STIHL Group, en førende producent af motorsave og udendørs el-udstyr, fortsatte med at udrulle sin batteristrategi med succes i finansåret 2023. Den internationalt aktive familievirksomhed var i stand til at øge andelen af salg fra batteridrevne værktøjer til 24 procent - en stigning fra 20 procent i det foregående år. Det betyder, at næsten hvert fjerde solgte STIHL-produkt er batteridrevet. Michael Traub, formand for STIHLs bestyrelse, siger: "STIHL er godt på vej til at indtage en førende position inden for batterisegmentet. Vores kunder ved, at de kan stole på den høje kvalitet af vores produkter og vores service." Samtidig var det forgangne regnskabsår præget af en række udfordringer. Efter år med særlig stærk vækst under coronapandemien er hele branchen nu inde i en konsolideringsfase. STIHL-koncernens omsætning udgjorde 5,3 milliarder euro i regnskabsåret 2023 (året før): 5,5 milliarder euro). På trods af det lille fald på 4,1 procent i forhold til året før var omsætningen stadig på et betydeligt højere niveau end før coronapandemien. Negative valutakurseffekter påvirkede også omsætningen. Uden valutakurseffekter ville faldet i omsætningen kun have været på 1,1 procent. Antallet af medarbejdere på verdensplan faldt med 3,6 procent til 19.805 pr. 31. december 2023 (året før): 20.552)

"Efter tre år med ekstremt stærk vækst blev vi konfronteret med en faldende efterspørgsel i 2023," forklarer Traub. "Denne fase, som vi oplevede på grund af coronavirus-pandemien, er forbi. Nedlukninger og rejserestriktioner havde ført til en indkapslingseffekt. Vedligeholdelse af hus og have var meget populært, og mange forbrugere investerede i nyt værktøj. Høj inflation og stigende renter har nu lagt en dæmper på forbrugsstemningen. Desuden har forhandlere og detailhandlere masser af lager, som de nu er nødt til at sælge først."

Globalt varierede udviklingen fra region til region i 2023. Et overblik over markederne:

  • USA er STIHLs største enkeltmarked og står for omkring en tredjedel af omsætningen. På grund af vejrforholdene blev forårssæsonen ikke til noget. Canada blev ramt af massive skovbrande og oversvømmelser. Som følge heraf var salget i Nordamerika betydeligt lavere end året før. Samtidig lykkedes det STIHL at udvide forhandlernetværket og øge markedsandelen for batteridrevne produkter i Nordamerika.
  • I Latinamerika fik forbrugerklimaet en klar nedtur på grund af høje inflationsrater, politisk ustabilitet, en forværret sikkerhedssituation og manglende indkøbsincitamenter fra regeringer. Salgsfremmende foranstaltninger muliggjorde alligevel en lille vækst i salget i nogle lande, især i Brasilien.
  • Centraleuropa oplevede et langt, vådt forår, der blev til en tør forsommer, hvilket bremsede efterspørgslen efter STIHLs udendørs el-udstyr som f.eks. plæneklippere. På hjemmemarkedet i Tyskland, hvor STIHL genererer omkring 10 procent af sin globale omsætning, oplevede virksomheden et betydeligt fald i salget. Ligesom i det globale miljø havde inflation, renteudvikling, høje energipriser og forbrugertilbageholdenhed indflydelse på det tyske marked i 2023. Vesteuropa som helhed var også lavere end året før, og det samme var Østeuropa. STIHL er helt stoppet med at levere til Rusland.
  • Salget i Asien faldt kun en smule i forhold til året før, mens Oceanien oplevede en større tilbagegang.
  • Afrika klarede sig derimod godt og oplevede en stigning i salget, især i Sydafrika. Væksten på det afrikanske kontinent understreger potentialet i disse nye markeder, som STIHL har til hensigt at udnytte løbende. Derfor brugte virksomheden 2023 til at etablere to nye markedsføringsselskaber i Marokko og Cameroun for at udvide sin tilstedeværelse i de lovende regioner i Nord- og Centralafrika.

Batterisegmentet fortsætter med at vokse

Mens salget af benzindrevne produkter faldt betydeligt, voksede batteri- og iMow-forretningen opmuntrende. Især i Vesteuropa og Nordamerika spiller batteridrevet allerede en stor rolle og vil få endnu større betydning i de kommende år. STIHLs mål er at øge andelen af salg fra batteridrevne produkter til mindst 35 procent i 2027 med et mål på 80 procent i 2035. Udvidelsen af STIHLs batteridrevne produkt- og serviceportefølje er i fuld gang, både hvad angår det håndholdte produktsortiment og introduktionen af nye produkter på hjul. I januar 2024 lancerede STIHL f.eks. den første batteridrevne zero-turn plæneklipper - en batteridrevet ride-on plæneklipper med zero-turn teknologi - på sit største og vigtigste marked, USA. Alene i løbet af de næste to år kommer der 30 nye batteridrevne produkter på markedet på verdensplan.

STIHL er godt positioneret til fremtiden

"STIHL er vokset med over 30 procent siden 2019", siger Traub. "Lige nu er vi på vej mod en normalisering af væksten. Uanset dette fortsætter vi med at forfølge vores langsigtede strategi om at opnå dobbelt teknologisk lederskab: at lede den bæredygtige transformation inden for både batteri- og benzindrevne værktøjssegmenter. Det går hurtigt med at erstatte benzindrevne produkter med batteridrevne. Det kræver vores fulde kraft til transformation, som vi nærmer os fra en styrkeposition. Samtidig bekræfter denne tendens, at vi er på rette vej. Vi fortsætter med at fokusere vores investeringer på fremtidens batteriteknologi og er overbeviste om, at vi vil nå vores ambitiøse vækstplaner."

En ny fabrik i Oradea, Rumænien, hvor batteridrevne værktøjer vil blive fremstillet, vil starte driften i 2025. Det første spadestik blev taget i slutningen af marts 2024. Fra midten af 2024 vil der også blive produceret batteridrevet værktøj i Waiblingen, hvor virksomheden blev grundlagt. For 2025 havde virksomheden meddelt, at den også ville begynde at fremstille EC-motorer til professionelle batteridrevne produkter på sit tyske hovedværksted for yderligere at øge produktionsdybden for batteridrevne værktøjer.

Stærk egenkapitalandel muliggør strategiske investeringer

Med en høj egenkapitalandel på 65,9 procent (forrige år): 61,9 procent) og en solid balancestruktur fortsatte gruppen med at finansiere vigtige strategiske investeringer internt i 2023. Med ca. 432 millioner euro blev der investeret flere midler i nye teknologier og det internationale produktions- og salgsnetværk end i 2022 (404 millioner euro). Investeringerne oversteg igen niveauet for afskrivninger og amortiseringer. Som Traub forklarer: "Vi planlægger yderligere vækst på mellemlang og lang sigt, især inden for batterisektoren. Med vores langsigtede investeringsstrategi forbereder vi vores globale produktions- og fremstillingsnetværk på den øgede efterspørgsel efter batterier."

De vigtigste tiltag omfattede:

  • STIHL Inc. i USA ombyggede 7.800 kvadratmeter til produktion af batteridrevet værktøj. Omkring 13 millioner amerikanske dollars blev investeret i at udvide produktionen af STIHLs batteridrevne save, løvblæsere, beskæresakse, trimmere og kantklippere og i at starte produktionen af yderligere ti batteridrevne produkter. STIHL Inc. fordoblede også AP's produktionskapacitet for batteripakker i 2023.
  • I 2023 markerede produktionen af STIHL FSA 30 starten på produktionen af batteridrevne produkter i Qingdao, Kina. Produktionslinjerne på STIHLs produktionsanlæg i Asien har produceret den batteridrevne STIHL rydningssav siden oktober 2023.
  • STIHL Tirol i Østrig, STIHLs kompetencecenter for jordunderstøttet udendørs eludstyr, øgede graden af automatisering i produktionen med tre nye samlebånd til batteriprodukter.
  • ZAMA i Filippinerne investerede ca. 14.6 millioner euro i en ny bygning på 11.500 kvadratmeter for at muliggøre yderligere vækst inden for nye produktsegmenter som f.eks. kabelseler, tekniske tekstiler og elektromekaniske indsprøjtningssystemer.
  • STIHL Brazil investerer i udvidelsen af sin salgsstruktur med to nye distributionscentre i Jundiaí i den sydøstlige region samt i Benevides i den nordlige region.
  • STIHL Grækenland styrker sin tilstedeværelse i Sydeuropa med en ny filial på Cypern. Siden marts 2023 har de centralt beliggende lokaler i hovedstaden Nicosia huset salgsgulve, en konceptbutik og et værksted til inspektion og service.

STIHL-grundlægger ser faldende salg

Det tyske grundlæggerselskab, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, genererede en omsætning på 1,6 milliarder euro i 2023 (forrige år: 1,8 milliarder euro), hvilket svarer til et fald på 11,4 procent. Arbejdsstyrken på de tyske lokationer steg en smule med 1 procent i forhold til året før til 6.003 medarbejdere pr. 31. december 2023, hvoraf 4.268 arbejdede i Waiblingen, 254 i Ludwigsburg, 494 i Fellbach, 904 i Weinsheim og 83 i Wiechs am Randen. STIHL Vertriebszentrale AG & Co. KG i Dieburg havde 323 ansatte.

Anlægsinvesteringerne steg betydeligt i forhold til året før og beløb sig til omkring 163 millioner euro (forrige år: 136 millioner euro). En stor del af dette beløb kan tilskrives bygninger og byggeprojekter, herunder det nye virksomhedsmuseum, STIHL Brand World i Waiblingen, som åbnede i 2023. Museet vækker virksomhedens og brandets næsten 100-årige historie til live. Et særligt højdepunkt i udstillingen er en omfattende vidensplatform med titlen "Forest Fascination". STIHL Brand World er åben for offentligheden i weekenden. Der blev også investeret i nye maskiner og udstyr, herunder en ny hydraulisk specialpresse til 3 millioner euro med et specielt tilpasset transportsystem, som vil muliggøre en mere fleksibel produktion i Waiblingen. 

STIHL er fortsat optimistisk

Som en uafhængig familieejet virksomhed er STIHL i stand til at planlægge og handle på lang sigt på trods af de nuværende udfordringer. Traub er forsigtigt optimistisk med hensyn til indeværende år: "Under de nuværende forhold håber vi på en lille vækst i anden halvdel af 2024." Fokus er fortsat på den generelle udvidelse og fornyelse af STIHLs produktportefølje, både til privat og professionel brug. Udvikling af højtydende opladningsløsninger til batteridrevne produkter, især i det professionelle segment, spiller en særlig vigtig rolle. Det vil gøre det lettere for folk at bruge deres batteridrevne værktøj uden afbrydelser hele dagen og arbejde i og med naturen. På samme måde fortsætter STIHL med at investere i produkternes og tilbehørets IoT-kapacitet, i udvidelsen af de globale salgskanaler med tilføjelse af e-handelsløsninger og udvidelse af det globale netværk af specialiserede forhandlere. Sidst, men ikke mindst, spiller udviklingen af særlige produkter til nye markeder også en stor rolle for bedre at kunne udnytte markedspotentialet der.

STIHL-produktinnovationer til professionelle brugere og forbrugere

Batteridrevet udendørs eludstyr er blevet uundværligt og er allerede en del af hverdagen for mange fagfolk inden for gartneri og landskabspleje i både den offentlige og den private sektor. Men teknologiske fremskridt betyder, at de nu også kan bruges på steder, hvor benzindrevne redskaber tidligere næsten udelukkende blev brugt, f.eks. på byggepladser.

  • De batteridrevne zero-turn plæneklippere i RZA 700-serien har været tilgængelige på det amerikanske marked siden januar 2024. Med en lang batteritid på op til otte timer er de designet til kommerciel brug hele dagen. Selv store arealer kan klippes effektivt og uden mellemliggende opladning. Den konstante knivhastighed giver også et præcist skæremønster. Med deres robuste og ergonomiske design gør de hverdagen lettere for professionelle kunder.
  • I AP-batterisystemet udvider STIHL sin portefølje af skæremaskiner med STIHL TSA 300: Den mest kraftfulde batteridrevne skæremaskine i øjeblikket i STIHLs sortiment overbeviser brugerne med sin præcise skærefunktion, minimale vibrationer og optimale balance med lav vægt. Med sin maksimale skæredybde på 110 millimeter er den særligt velegnet til havebrug og landskabspleje - og den kan tændes med et tryk på en knap, hvilket eliminerer behovet for tidskrævende opstart. Takket være den nye strømlaminatteknologi giver AP 500 S-batteriet tilstrækkelig energi til op til 20 minutters drift. Ud over det skærehjul, der leveres som standard, kan der fås to skærehjul som tilbehør. En diamantskæreklinge imponerer med sin hastighed og op til 20 procent højere skæreydelse. Til arbejde i støjfølsomme områder som f.eks. boligområder fås også et støjreduceret skærehjul, som ikke kun beskytter naboernes ører, men også brugerens.
  • Support til udfordringer i store højder er også tilgængelig: Med STIHL HTA 160, den pt. kraftigste batteridrevne stangbeskærer i STIHLs sortiment, kan træplejere, frugtplantageejere og offentligt ansatte i land- og skovbrug nå grene og dødt træ i store højder fra en sikker position på jorden og fjerne dem på en ren måde. Selv dårlige vejrforhold er ikke noget problem takket være det IPX4-certificerede AP 300 S-batteri.
  • STIHL connected tilbyder den rigtige digitale løsning til at sikre, at udstyret altid er klar til brug. Den helt nye, cloud-baserede systemløsning giver professionelle brugere et detaljeret overblik over alle relevante værktøjsdata som f.eks. batterilevetid og kommende vedligeholdelse for effektiv styring af udstyret, optimeret kapacitetsudnyttelse og mindre nedetid.

På tide til starten af havesæsonen 2024 gør STIHL sig klar til at lancere nye produkter fra AS og AK batterisystemerne til forbrugere:

  • En motor, mange anvendelsesmuligheder - det er, hvad den batteridrevne KombiMotor STIHL KMA 80 R handler om.
    Hurtigkoblingen gør det muligt at forbinde forskellige Kombi-redskaber med motorenheden til en lang række haveopgaver, lige fra rydning af stier og marker eller løsning af jorden og trimning af græs til hæk- og træbeskæring. Der er i alt 13 værktøjer til rådighed. I stedet for at bekymre sig om flere stykker udstyr behøver brugerne kun at gemme et powerhead og de anvendte redskaber væk, når arbejdet er færdigt.
  • Den batteridrevne havesaks GTA 26 er blevet en integreret del af STIHLs sortiment af udendørs el-udstyr og er nu blevet udvidet til at dække et bredere udvalg af anvendelsesområder: Selv højere grene eller svært tilgængelige steder kan nås komfortabelt og sikkert fra jorden med den 1,5 meter lange forlænger. Havebeskæreren kan hurtigt og uden brug af værktøj omstilles til at arbejde tæt på jorden eller i træhøjde.

Mennesker, der elsker at bruge tid på havearbejde eller at nyde naturen, har brug for det rigtige udstyr, både når det gælder værktøj og det tøj, de har på. Derfor tilbyder STIHL brand shop mange nye funktionelle og stilfulde beklædningsgenstande i unisex-design, som kan bæres i haven eller på udendørs udflugter såvel som i bymiljøer. Baseret på STIHL-brandets farver går nuancer og toner fra lys orange til rust gennem hele kollektionen. Der er også nye produkter i legetøjssortimentet, f.eks. det særlige TIMBERSPORTS®-sæt fra PLAYMOBIL, sammen med klassikere som legetøjsmotorsaven, der ser ud som STIHL MS 500i. At STIHLs legetøjskædesav er i en klasse for sig, er også blevet bekræftet af TÜV Rheinland, som på vegne af STIHL har testet den sammen med produkter fra andre producenter og givet den topkarakteren 1,9.

Nye STIHL TIMBERSPORTS®-højdepunkter

Sæsonen 2023 for skovhuggere sluttede med STIHL TIMBERSPORTS® verdensmesterskaberne i Stuttgart som et særligt højdepunkt. Denne entusiasme og ånd vil fortsætte i 2024 med begivenheder som World Trophy og Rookie World Championship i Milano, Italien (25. maj), og World Championship i Toulouse, Frankrig (8.-9. november), som allerede er på programmet. European Trophy (29. september) i Bellinzona, Schweiz, bliver for eksempel ikke mindre spændende end nogen anden international TIMBERSPORTS®-konkurrence i 2024.

.

Pressekontakt

.

Du er måske også interesseret i dette