Waiblingen, 23.04.2024 | Pressemeddelelse fra virksomheden
.Download Press Release:
Download faktaark for finansåret 2023:
Download additional product information:
Download billeder af pressemeddelelsen:
Caption Image 1: STIHL CEO Michael Traub:"STIHL er godt på vej til at indtage en førende position inden for batterisegmentet."
Caption Image 2: STIHL udvider løbende sin batteriportefølje og præsenterer den nye STIHL TSA 300 batteridrevne kapmaskine, en kraftfuld model til alsidige anvendelser.
Billedtekst 2: STIHLs finansielle pressekonference 2024 (fra venstre): Martin Schwarz (direktionsmedlem for produktion og materialer), Anke Kleinschmit (direktionsmedlem for forskning og udvikling), dr. Michael Prochaska (direktionsmedlem for personale og juridiske anliggender), Michael Traub (formand for direktionen), Sarah Gewert (direktionsmedlem for marketing og salg), Ingrid Jägering (direktionsmedlem for økonomi) og Dr. Stefan Caspari (Head of Corporate Communications and Public Relations)
.Billedtekst 2: Michael Traub, bestyrelsesformand for STIHL, på den finansielle pressekonference 2024.
Caption Image 5: På den finansielle pressekonference i 2024 præsenterede STIHLs CEO Michael Traub den nye TSA 300, som i øjeblikket er den mest kraftfulde batteridrevne skæremaskine i STIHLs produktportefølje.
STIHL Group, en førende producent af motorsave og udendørs el-udstyr, fortsatte med at udrulle sin batteristrategi med succes i finansåret 2023. Den internationalt aktive familievirksomhed var i stand til at øge andelen af salg fra batteridrevne værktøjer til 24 procent - en stigning fra 20 procent i det foregående år. Det betyder, at næsten hvert fjerde solgte STIHL-produkt er batteridrevet. Michael Traub, formand for STIHLs bestyrelse, siger: "STIHL er godt på vej til at indtage en førende position inden for batterisegmentet. Vores kunder ved, at de kan stole på den høje kvalitet af vores produkter og vores service." Samtidig var det forgangne regnskabsår præget af en række udfordringer. Efter år med særlig stærk vækst under coronapandemien er hele branchen nu inde i en konsolideringsfase. STIHL-koncernens omsætning udgjorde 5,3 milliarder euro i regnskabsåret 2023 (året før): 5,5 milliarder euro). På trods af det lille fald på 4,1 procent i forhold til året før var omsætningen stadig på et betydeligt højere niveau end før coronapandemien. Negative valutakurseffekter påvirkede også omsætningen. Uden valutakurseffekter ville faldet i omsætningen kun have været på 1,1 procent. Antallet af medarbejdere på verdensplan faldt med 3,6 procent til 19.805 pr. 31. december 2023 (året før): 20.552)
"Efter tre år med ekstremt stærk vækst blev vi konfronteret med en faldende efterspørgsel i 2023," forklarer Traub. "Denne fase, som vi oplevede på grund af coronavirus-pandemien, er forbi. Nedlukninger og rejserestriktioner havde ført til en indkapslingseffekt. Vedligeholdelse af hus og have var meget populært, og mange forbrugere investerede i nyt værktøj. Høj inflation og stigende renter har nu lagt en dæmper på forbrugsstemningen. Desuden har forhandlere og detailhandlere masser af lager, som de nu er nødt til at sælge først."
Globalt varierede udviklingen fra region til region i 2023. Et overblik over markederne:
Batterisegmentet fortsætter med at vokse
Mens salget af benzindrevne produkter faldt betydeligt, voksede batteri- og iMow-forretningen opmuntrende. Især i Vesteuropa og Nordamerika spiller batteridrevet allerede en stor rolle og vil få endnu større betydning i de kommende år. STIHLs mål er at øge andelen af salg fra batteridrevne produkter til mindst 35 procent i 2027 med et mål på 80 procent i 2035. Udvidelsen af STIHLs batteridrevne produkt- og serviceportefølje er i fuld gang, både hvad angår det håndholdte produktsortiment og introduktionen af nye produkter på hjul. I januar 2024 lancerede STIHL f.eks. den første batteridrevne zero-turn plæneklipper - en batteridrevet ride-on plæneklipper med zero-turn teknologi - på sit største og vigtigste marked, USA. Alene i løbet af de næste to år kommer der 30 nye batteridrevne produkter på markedet på verdensplan.
STIHL er godt positioneret til fremtiden
"STIHL er vokset med over 30 procent siden 2019", siger Traub. "Lige nu er vi på vej mod en normalisering af væksten. Uanset dette fortsætter vi med at forfølge vores langsigtede strategi om at opnå dobbelt teknologisk lederskab: at lede den bæredygtige transformation inden for både batteri- og benzindrevne værktøjssegmenter. Det går hurtigt med at erstatte benzindrevne produkter med batteridrevne. Det kræver vores fulde kraft til transformation, som vi nærmer os fra en styrkeposition. Samtidig bekræfter denne tendens, at vi er på rette vej. Vi fortsætter med at fokusere vores investeringer på fremtidens batteriteknologi og er overbeviste om, at vi vil nå vores ambitiøse vækstplaner."
En ny fabrik i Oradea, Rumænien, hvor batteridrevne værktøjer vil blive fremstillet, vil starte driften i 2025. Det første spadestik blev taget i slutningen af marts 2024. Fra midten af 2024 vil der også blive produceret batteridrevet værktøj i Waiblingen, hvor virksomheden blev grundlagt. For 2025 havde virksomheden meddelt, at den også ville begynde at fremstille EC-motorer til professionelle batteridrevne produkter på sit tyske hovedværksted for yderligere at øge produktionsdybden for batteridrevne værktøjer.
Stærk egenkapitalandel muliggør strategiske investeringer
Med en høj egenkapitalandel på 65,9 procent (forrige år): 61,9 procent) og en solid balancestruktur fortsatte gruppen med at finansiere vigtige strategiske investeringer internt i 2023. Med ca. 432 millioner euro blev der investeret flere midler i nye teknologier og det internationale produktions- og salgsnetværk end i 2022 (404 millioner euro). Investeringerne oversteg igen niveauet for afskrivninger og amortiseringer. Som Traub forklarer: "Vi planlægger yderligere vækst på mellemlang og lang sigt, især inden for batterisektoren. Med vores langsigtede investeringsstrategi forbereder vi vores globale produktions- og fremstillingsnetværk på den øgede efterspørgsel efter batterier."
De vigtigste tiltag omfattede:
STIHL-grundlægger ser faldende salg
Det tyske grundlæggerselskab, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, genererede en omsætning på 1,6 milliarder euro i 2023 (forrige år: 1,8 milliarder euro), hvilket svarer til et fald på 11,4 procent. Arbejdsstyrken på de tyske lokationer steg en smule med 1 procent i forhold til året før til 6.003 medarbejdere pr. 31. december 2023, hvoraf 4.268 arbejdede i Waiblingen, 254 i Ludwigsburg, 494 i Fellbach, 904 i Weinsheim og 83 i Wiechs am Randen. STIHL Vertriebszentrale AG & Co. KG i Dieburg havde 323 ansatte.
Anlægsinvesteringerne steg betydeligt i forhold til året før og beløb sig til omkring 163 millioner euro (forrige år: 136 millioner euro). En stor del af dette beløb kan tilskrives bygninger og byggeprojekter, herunder det nye virksomhedsmuseum, STIHL Brand World i Waiblingen, som åbnede i 2023. Museet vækker virksomhedens og brandets næsten 100-årige historie til live. Et særligt højdepunkt i udstillingen er en omfattende vidensplatform med titlen "Forest Fascination". STIHL Brand World er åben for offentligheden i weekenden. Der blev også investeret i nye maskiner og udstyr, herunder en ny hydraulisk specialpresse til 3 millioner euro med et specielt tilpasset transportsystem, som vil muliggøre en mere fleksibel produktion i Waiblingen.
STIHL er fortsat optimistisk
Som en uafhængig familieejet virksomhed er STIHL i stand til at planlægge og handle på lang sigt på trods af de nuværende udfordringer. Traub er forsigtigt optimistisk med hensyn til indeværende år: "Under de nuværende forhold håber vi på en lille vækst i anden halvdel af 2024." Fokus er fortsat på den generelle udvidelse og fornyelse af STIHLs produktportefølje, både til privat og professionel brug. Udvikling af højtydende opladningsløsninger til batteridrevne produkter, især i det professionelle segment, spiller en særlig vigtig rolle. Det vil gøre det lettere for folk at bruge deres batteridrevne værktøj uden afbrydelser hele dagen og arbejde i og med naturen. På samme måde fortsætter STIHL med at investere i produkternes og tilbehørets IoT-kapacitet, i udvidelsen af de globale salgskanaler med tilføjelse af e-handelsløsninger og udvidelse af det globale netværk af specialiserede forhandlere. Sidst, men ikke mindst, spiller udviklingen af særlige produkter til nye markeder også en stor rolle for bedre at kunne udnytte markedspotentialet der.
STIHL-produktinnovationer til professionelle brugere og forbrugere
Batteridrevet udendørs eludstyr er blevet uundværligt og er allerede en del af hverdagen for mange fagfolk inden for gartneri og landskabspleje i både den offentlige og den private sektor. Men teknologiske fremskridt betyder, at de nu også kan bruges på steder, hvor benzindrevne redskaber tidligere næsten udelukkende blev brugt, f.eks. på byggepladser.
På tide til starten af havesæsonen 2024 gør STIHL sig klar til at lancere nye produkter fra AS og AK batterisystemerne til forbrugere:
Mennesker, der elsker at bruge tid på havearbejde eller at nyde naturen, har brug for det rigtige udstyr, både når det gælder værktøj og det tøj, de har på. Derfor tilbyder STIHL brand shop mange nye funktionelle og stilfulde beklædningsgenstande i unisex-design, som kan bæres i haven eller på udendørs udflugter såvel som i bymiljøer. Baseret på STIHL-brandets farver går nuancer og toner fra lys orange til rust gennem hele kollektionen. Der er også nye produkter i legetøjssortimentet, f.eks. det særlige TIMBERSPORTS®-sæt fra PLAYMOBIL, sammen med klassikere som legetøjsmotorsaven, der ser ud som STIHL MS 500i. At STIHLs legetøjskædesav er i en klasse for sig, er også blevet bekræftet af TÜV Rheinland, som på vegne af STIHL har testet den sammen med produkter fra andre producenter og givet den topkarakteren 1,9.
Nye STIHL TIMBERSPORTS®-højdepunkter
Sæsonen 2023 for skovhuggere sluttede med STIHL TIMBERSPORTS® verdensmesterskaberne i Stuttgart som et særligt højdepunkt. Denne entusiasme og ånd vil fortsætte i 2024 med begivenheder som World Trophy og Rookie World Championship i Milano, Italien (25. maj), og World Championship i Toulouse, Frankrig (8.-9. november), som allerede er på programmet. European Trophy (29. september) i Bellinzona, Schweiz, bliver for eksempel ikke mindre spændende end nogen anden international TIMBERSPORTS®-konkurrence i 2024.
.