India. Tankerne flyver fra duftende krydderier og farverige sarier til Himalayas tinder og Det Indiske Oceans kyst. Med sit stadig mere mekaniserede landbrug er det et spændende marked, som i øjeblikket udvikler sig og ekspanderer hurtigt. Vi møder Parind Prabhudesai, administrerende direktør for STIHLs salgsselskab i Indien, og taler med ham om hans hjemland.

.

Indien er et land med mangfoldighed og spiritualitet. Fra Himalayas bjergkæder i nord til den udstrakte kystlinje i syd har Indien forskellige topografier, jordbundskulturer og landbrugstyper. Landbruget er dominerende her - når alt kommer til alt, har det indiske folk altid været kendt som dygtige agronomer og handelsfolk. Med mere end 1,3 milliarder indbyggere er det verdens folkerigeste land efter Kina, og mere end 50 % af befolkningen her arbejder i landbruget eller en af de beslægtede sektorer. Småbønder og grænsebønder ejer mindre end to hektar jord og udgør 86,2 % af det samlede antal. Det store antal potentielle arbejdere betyder, at lønomkostningerne er lave, og det bremser til gengæld denne vigtige økonomiske sektor med stort potentiale betydeligt. Mekaniseringen i landbruget er først for alvor slået igennem i nyere tid.

Parind Prabhudesai

"Med sin varierede topografi byder Indien på mange muligheder for vores fokusområder skovbrug, landbrug, gartneri og landskabspleje," forklarer Parind Prabhudesai, administrerende direktør for STIHL Indien. I modsætning til Tyskland, USA eller Skandinavien står han og hans team over for den udfordring, at omkring en tredjedel af alle indere lever under fattigdomsgrænsen. Den dermed forbundne lave købekraft resulterer i en stor efterspørgsel efter produkter, der er til at betale. STIHL opfylder præcis det krav med for eksempel STIHL FS 230 rydningssav og STIHL MS 180 motorsav. STIHL MH 710 jordfræseren er ny på markedet. Det indiske marked er også præget af elværktøj til dyrkning og høst af te samt en efterspørgsel efter kombinationsværktøj, der opfylder den sæsonbestemte efterspørgsel efter forskellige redskaber. Statstilskud gør det muligt for småbønder at købe disse elværktøjer, forklarer Parind Prabhudesai.

.

18031_STIHL_Geschaeftsbericht_2019_0031.jpg

Parind Prabhudesai har været administrerende direktør for salgsselskabet ANDREAS STIHL Pvt Ltd. i Indien med base i Pune siden 2014. Stedet vokser i øjeblikket - ligesom markedet i Indien. Der er i øjeblikket mere end 1.600 STIHL salgssteder over hele landet.

.

Brandede produkter er efterspurgte: Deres robusthed, holdbarhed og gode arbejdsresultater taler for sig selv. Desuden giver regeringen kun tilskud til bestemte produkter, som normalt er af højere kvalitet: "Målet er at sikre, at alle landmænd er udstyret med den rette mekanisering til at understøtte deres levebrød og bidrage til den samlede økonomi."

Takket være kombinationen af forbedrede teknologier og stigende mekanisering, nye vandingsmuligheder og statsstøttet prispolitik oplever det indiske landbrug nu en tilfredsstillende vækst. STIHL India overvåger branchen nøje og er involveret i særlige kampagner rettet mod landmænd. "Denne tid er meget spændende og meget vigtig for os," siger Parind Prabhudesai. For ham er den forandring, som den indiske landbrugsindustri oplever i øjeblikket, nærmest en revolution: En dybtgående ændring af landmændenes leve- og arbejdsvilkår

.
STIHL støtter med succes udviklingen af det indiske landbrug med sit elværktøj.
Parind Prabhudesai
Parind Prabhudesai, Administrerende direktør for STIHL Indien

Af denne grund handler STIHL India ikke kun om at sælge produkter, men også om at uddanne potentielle nye kunder. De skal se og forstå den merværdi og støtte, som maskiner og tekniske hjælpemidler kan tilbyde. Derfor er STIHL India nu aktiv i hele landet. Med det specialdesignede "Parivartan Yatra"-roadshow (på engelsk "The transformation journey") besøger STIHL-forhandlerne også fjerntliggende områder og forklarer produktanvendelserne ved hjælp af videoer, demonstrerer værktøjerne i marken og søger direkte udveksling af viden og ideer med landmændene. "Desuden hjælper samarbejdet med forskellige landbrugskooperativer os med at inspirere en større gruppe mennesker til dette emne." Men også sociale medier, internet og tv, sponsorering af populære sportshold og specialindrettede varevogne bruges til markedsføring.

18033_STIHL_Geschaeftsbericht_2019_0032.jpg

Fræsere - som STIHL MH 710 - er populære blandt indiske landmænd. Indkøb af mærkevarer er for nylig blevet subsidieret af staten. Det gør det også lettere for småbønder at købe dem og drive dem økonomisk.

Vi kender landmændene, dyrkningsforholdene og ved, hvilket udstyr de har brug for. Det er vores fordel.
PARIND PRABHUDESAI
Parind Prabhudesai, Administrerende direktør for STIHL Indien
18016_STIHL_Geschaeftsbericht_2019_0024.jpg

Ud over ris er hvede den vigtigste fødevare, der dyrkes i Indien. Landet er også en af verdens største producenter af sukkerrør, te og bomuld. Krydderier er også et af de vigtigste landbrugsprodukter.

Rush in Jodhpur market- India

Indien er farverigt. Det kan man se i de flotte sarier - og i det indiske køkken. Spektret af smage og farver spænder fra amchur, et lysegult pulver lavet af tørret grøn mango, til brune kanelstænger.

.

STIHL India har haft base i Pune siden 2006. Byen i vest, ikke mere end 150 kilometer fra Mumbai, er kendt for sine uddannelsesinstitutioner og IT-parker og er hjemsted for mere end 220 tyske virksomheder. I 2019 begyndte byggearbejdet i Pune med at flytte ind i en ny, topmoderne bygning. Denne investering skal hjælpe med at uddanne salgspartnere og specialforhandlere i hele landet og nå ud til kunderne endnu mere effektivt og målrettet. Der er også tre regionale kontorer og yderligere lagerkapacitet i Delhi, Kolkata og Bengaluru, så STIHL-produkter kan tilbydes i hele landet. Derudover vil der være tilknyttede træningsfaciliteter, hvor specialforhandlere kan blive uddannet, og hvor der er mulighed for direkte kontakt med kunderne. Ud over bygnings- og strukturudvikling har Parind Prabhudesai altid været meget interesseret i markedsundersøgelsesresultater for at opbygge så meget viden som muligt om sine kunders behov. Forskellige undersøgelser bruges til at understøtte produktlanceringer, identificering af udviklingspotentiale og udvidelse af salgsnetværket: "Vi kender landmændene, dyrkningsforholdene og ved, hvilket udstyr de har brug for. Det er vores fordel."

STIHL udnytter denne fordel i hele produktionsnetværket. Udviklingen foregår i hovedkvarteret i Tyskland med kendskab til landmændenes specifikke behov og efterspørgslen efter omkostningseffektivt, robust elværktøj af høj kvalitet. Resultatet er en række produkter, der er specielt designet til at opfylde behovene i de nye industrilande. Elværktøjerne er prisbevidste og robuste; de kan også nemt repareres af ejeren og har mange anvendelsesmuligheder. Produkter som STIHL FS 230 ryddesav og STIHL BC 230 kultivator er udviklet med en dyb forståelse for hele det asiatiske marked og fremstilles hos STIHL China i Qingdao og eksporteres derfra. "Vi har overbevist kunderne i Indien med denne portefølje, som er bygget på hele STIHL-gruppens ekspertise."

1 | 4
DET INTERNATIONALE STIHL-PRODUKTIONSNETVÆRK
01
02
03
04
DET INTERNATIONALE STIHL-PRODUKTIONSNETVÆRK

TYSKLAND
UDVIKLING
af nyindustrialiserede markedsprodukter i Waiblingen.

KINA
PRODUKTION
af specialværktøj som STIHL FS 230 ryddesav eller STIHL BC 230 kultivator i Qingdao hos STIHL China.

ASIEN
Levering til hele det asiatiske marked.

INDIEN
DISTRIBUTION
via distributionscentret i Pune og yderligere tre lagre i Delhi, Kolkata og Bengaluru samt 1.625 salgssteder.

.

Du kan også være interesseret i

.