Familieejede STIHL med hovedkontor i Waiblingen, Tyskland, er en global aktør, der udvikler, producerer og sælger elværktøj til skovbrug, landbrug samt have- og landskabsvedligeholdelse. En diskussion med Martin Schwarz, medlem af direktionen for produktion og materialestyring siden januar 2020, om risikominimering i vanskelige tider.
Mr. Schwarz, mange komponenter i STIHL-produkter fremstilles internt. Hvorfor er det sådan?
Martin Schwarz: Det er baseret på virksomhedens oprindelse: Vi udvikler banebrydende teknologi. Vores egenproduktion betyder, at vi kan skræddersy kernekomponenter til vores behov uden at gå på kompromis, og det har vi gjort i lang tid. Vores gruppe af virksomheder er vokset i over 50 år, og det startede med etableringen af et magnesiumstøbningsanlæg i Eifel-regionen i 1971. Vi fremstiller nu vores komponenter i syv lande verden over. Men selv med en vertikal integration på mere end 50 % køber vi selvfølgelig dele og dyrker dybe, langsigtede samarbejdsrelationer med vores leverandører.
Er eller har jeres globale forsyningskæder været påvirket af pandemi- eller krigsrelaterede problemer?
Der var betydelige problemer med international transport, og de virkninger varer ved. Derfor investerer vi både i vores produktionsnetværk og i vores leverandører, så vi kan forkorte de interne og eksterne forsyningskæder. Den russiske angrebskrig mod Ukraine, som vi fordømmer på det kraftigste, har påvirket os på to måder: Vi måtte transportere medarbejderne i vores salgsselskab i Kiev i sikkerhed sammen med deres familier. Vi har også arbejdet sammen med vores ukrainske leverandører af kabelseler og gummidele for at reducere risikoen for mennesker og for forsyningssvigt, for eksempel ved at sætte beskyttelsesrummene i drift igen. En del af produktionen er blevet flyttet til andre lande eller bragt ind i vores egen produktion.
Hvilke konsekvenser har situationen for jeres produktionsudvikling?
Vi er afhængige af en globaliseret økonomi for både salg og indkøb. Ikke desto mindre er vi nødt til at mindske risikoen. For eksempel reducerer vi det interne flow af dele ved at producere plastdele i både USA og Tyskland. Hvor dette ikke giver mening af teknologiske og omkostningsmæssige årsager, som det er tilfældet med cylinderproduktionen i Brasilien, forsøger vi at kompensere for risikoen ved at opbygge bufferlagre. STIHLs sunde kapitalstruktur hjælper os med at gøre dette. Desuden er vi i dialog med leverandører om, hvilke dele af den interkontinentale kæde vi kan inkludere i vores egen produktion eller outsource til leverandører.
Hvordan træffer I de nødvendige beslutninger i den anspændte globale og økonomiske situation?
Hidtil har vores forretningsbeslutninger primært været drevet af kvalitet og nedstrømsomkostninger. Nu er modstandsdygtige forsyningskæder og bæredygtighed yderligere overvejelser, som tillægges større vægt end tidligere. Vi udvider beslutningskriterierne og inddrager meget forskellige perspektiver i virksomheden. Det er en kompliceret tilgang, men den fører til de rigtige beslutninger, hvilket også betyder, at vi er nødt til at tage risici. Den nuværende situation kan i bund og grund visualiseres som stråler, der konvergerer, når de passerer gennem et forstørrelsesglas: Der er en ensidig afhængighed af individuelle forsyningskilder, hvilket virkelig understreger vigtigheden af en risikoreduktionsstrategi på politisk niveau. Vores afhængighed af russisk gas, halvledere fra Taiwan og sjældne jordarter fra Kina kan kun reduceres inden for det europæiske netværk eller i forbindelse med vestlige værdier og miljøer.
Vores afhængighed af russisk gas, halvledere fra Taiwan og sjældne jordarter fra Kina kan kun reduceres inden for det europæiske netværk eller i forbindelse med vestlige værdier og miljøer.
Martin Schwarz har været hos STIHL AG siden 2012 og har tidligere arbejdet i bilforsyningsbranchen. Siden 1. januar 2020 har han som direktionsmedlem for produktion og materialestyring haft ansvar for produktionssteder i Tyskland, Østrig, Schweiz, USA, Brasilien, Kina og Filippinerne. STIHL blev grundlagt i 1926 og sælger i dag sine produkter i over 160 lande verden over.
Interviewet med Martin Schwarz blev offentliggjort i oktober 2022 i LuPe-kundemagasinet, der udgives af ledelses- og personalekonsulentfirmaet Liebich & Partner.
/p>