STIHL har tilbudt verdens mest kraftfulde serieproducerede motorsav i over 30 år, i form af STIHL MS 880. Så kom EU 5-emissionsstandarden, og det betød, at kravene til saven måtte ændres: Der var brug for en ny drivlinje. Udviklere og ingeniører fra mere end 25 afdelinger hos STIHL gik i gang med arbejdet. Resultatet er en professionel motorsav, der er uovertruffen på verdensplan: STIHL MS 881.
.Det første skridt i projektet var en præcis opgørelse: Hvilke komponenter kan bevares? Hvilke skal tilpasses eller helt udskiftes? Test med reduceret omfang belyste mørke pletter. Men det stoppede ikke der. Designet af den nye sav var en udfordring for alle involverede: Mange af de serieproducerede komponenter, såsom håndtag, skærm og filterdæksel, manglede 3D-modeller, og specialværktøjer til fremstilling af plastdelene var også kun tilgængelige som gamle 2D-blæktegninger.
"Fordi designet af de gamle værktøjer ofte ikke var helt kendt, var vi nødt til at producere nye CAD-modeller til nogle dele. Det var en usædvanlig udfordring for os alle at skabe de tilsvarende 3D-dataposter baseret på blæktegninger," forklarer Daniel Martin, Design and Project Management. Men det hårde arbejde gav pote: De første konceptprototyper var allerede inden for målområdet med hensyn til ydeevne og de ønskede udstødningsværdier. Tingene kan begynde at bevæge sig. Efter to års udvikling og grundig testning blev maskinen frigivet til markedet i september 2020.
.
Takket være sit nye design er STIHL MS 881 ikke kun den mest kraftfulde motorsav i verden, den er også den eneste i sin ydelsesklasse, der opfylder kravene i den nuværende EU-emissionsstandard. Det er fagfolk særligt glade for, da maskinen ofte bruges på mobile savværker og til at høste tykt træ. Felix Mohr, Series Launch Planning, husker, at samarbejdet mellem alle involverede hos STIHL også var fantastisk: "Det var kun muligt at gennemføre et projekt som dette på så kort tid, fordi vi altid støttede hinanden og løste vanskelige opgaver i fællesskab."
Kædesaven kan kun opfylde de strenge krav i den europæiske EU5-emissionsstandard ved hjælp af en avanceret drivlinje med stratificeret rensningssystem. Både stemplet og cylinderen på STIHL MS 880 skulle udskiftes for at gøre det muligt. "Ud over drevet har vi også optimeret mange andre komponenter, som har forbedret STIHL MS 881's ydeevne og håndtering yderligere. Dette arbejde betød, at vores perle af et produkt viste sit værd i verdensomspændende tests fra dag ét," forklarer dr. Ricardo Hojczyk, Testing Coordination. Derfor leveres STIHL MS 881 med i alt 50 nye komponenter.
.
I MS 881-kædesavens udviklingsteam indgår (fra venstre): Daniel Martin, design- og projektledelse; Igor Baschlykov, produktchef; Daniel Diepolder, udvikling af funktionelt motordesign og dr. Ricardo Hojczyk, Testing Coordination.
Men det involverede ikke kun STIHL-stedet i Waiblingen. MS 881 er resultatet af et tæt internationalt samarbejde.
.| Site | Opgave |
| Tyskland Fabrik 1 (Waiblingen) | Produktion af krumtapaksel og plejlstang |
| Tyskland Fabrik 2 (Waiblingen) | Udvikling, koordinering, produktion, plastcenter, formontering | .
| Tyskland Fabrik 3 (Tengen) | Produktion af håndtag |
| Tyskland Fabrik 4 (Weinsheim) | Produktion af trykstøbte dele |
| Tyskland Fabrik 6 (Waiblingen) | .Slutmontage, formontage, planlægning, kvalitetssikring |
| Tyskland Fabrik 7 (Ludwigsburg) | Pakning |
| Tyskland Fabrik 8 (Fellbach) | Produktstyring, kontrol |
| Brasilien (São Leopoldo) | Cylinderproduktion |
| Kina (Qingdao) | Oliepumpesamling |