Tro mod dette motto er applikationsgennemgangen for motorsave blevet tilpasset i Functional Development for at opfylde kravene til begge drevteknologier.
Det, der historisk set blev påbegyndt med benzinsave for længe siden - nemlig testning under virkelige forhold i skoven med teamet fra Development - er blevet overført til batteridrevne save i de senere år.
.
BATTERIER UNDER MIKROSKOPET
Projektgruppen tester også en lignende række grundlæggende betingelser og krav til batteridrevne save. For eksempel bruges forskellige batteripakker som energikilder i stedet for forskellige typer brændstof. Den overlegne saveoplevelse, der forventes af STIHL, skal opnås med både den anbefalede batteripakke og det mindste acceptable batteri.
Mens den høje tilførte varmeenergi i forbrændingsmotoren påvirker motoren og brændstoffet, er det i batteridrevne kædesave selve batteriet, der når sin belastningsgrænse ved høj ydelse og derfor en høj afladningsstrøm. Hvordan ændrer den batteridrevne savs opførsel sig under kolde eller varme forhold, eller endda i tilfælde af et overophedet batteri? Accelererer maskinen godt i alle situationer, hvad er den maksimale hastighed, og hvor længe holder et batteri under ekstrem belastning? Den indbyggede elektronik påvirkes også af temperatur, stigende tilsmudsning i løbet af levetiden og andre miljøforhold.
FORSKELLIG TESTNING
"Kunderne ønsker naturligvis at arbejde professionelt og på højeste niveau med begge varianter - forbrændingssaven og den batteridrevne sav. For at opnå dette skal applikationstestene tilpasses i overensstemmelse hermed. Forskellen ligger trods alt i detaljerne. En batteridrevet sav indeholder f.eks. ikke karburator, brændstoftank, cylinder eller stempel, som skal arbejde optimalt sammen i symbiose. Når det er sagt, skal forskellige forhold som meget kompleks elektronik, forskellige batterier, omfattende software og elektriske komponenter som kontakter og HMI'er gennemgås ud fra kundens perspektiv," siger Michael Dietenberger (2/CUT), som er gruppeleder i området Forestry & Construction Functional Development.
Til dette formål er teamet - som normalt består af afdelingslederne for Function Tommy Roitsch (2/CEU) eller Isgard Sabelberg (2/CEY), den respektive koncernledelse, Michael Dietenberger (2/CUT), eksperterne fra Testing, Design, System Development Coordination og Claus Kübler (2/CUT-kc), den ansvarlige arrangør og operatør for alle applikationsgennemgange af Functional Development - tilbringer en halv dag sammen i skoven og udarbejder et defineret spørgeskema i slutningen af dagen, som sammen med de live-dokumenterede resultater af alle maskiner fra hver applikation fører til detaljeret feedback.
EXPERIENCE PRODUCTS IN ACTION
I en debriefing diskuteres de visualiserede resultater, og de resulterende arbejdspakker for de følgende uger defineres og prioriteres. På den måde hjælper gennemgangen projekterne med at blive mere effektive og giver samtidig en høj grad af gennemsigtighed i og for projektet. "Ud over teambuilding er en anden positiv effekt at kunne opleve produktet live og i brug - vi beskæftiger os jo normalt med individuelle maskinkomponenter," siger Claus Kübler (D2/CUT-kc).