Det bedste fra begge verdener

I en testboks i D2 i Waiblingen satte de to udviklere batteridrevne og benzindrevne produkter på prøve.
I en testboks i D2 i Waiblingen satte de to udviklere batteridrevne og benzindrevne produkter på prøve.

Hybridudvikling hos STIHL: Det betyder, at udviklerne på samme tid befinder sig i den trådløse og den benzindrevne verden. Det er en tilgang, som vil blive stadig vigtigere i de kommende år på grund af den uundgåelige teknologiske udvikling i retning af batteridrevet elværktøj. For at udnytte den berømte STIHL-kraft til at innovere og forblive på forkant med batteridrevne produkter, arbejder flere og flere medarbejdere med udvikling inden for begge drivområder. Hvordan er det at leve mellem to verdener? Max Ryssel (2/CYC) og Stefan Kaats (2/CYF-ka) giver et indblik.

I en verden i konstant forandring bliver det stadig vigtigere at kunne tilpasse sig hurtigt til nye situationer - og det er også tilfældet hos STIHL. I deres daglige arbejde er medarbejderne i Development vant til at reagere fleksibelt og hurtigt på en lang række forhold, så projekterne bliver gennemført sikkert og til tiden. "Hybrid udvikling" betyder præcis det: Hurtig tilpasning til det skiftende projektlandskab samt til den teknologiske tendens mod trådløse enheder. Jochen Eichner (2/CRF), som selv arbejder med udvikling inden for både batteri- og forbrændingsmotorsegmentet, siger: "Det er en fordel både for slutkunderne, som ved, at deres kvalitetskrav til STIHLs elværktøj opfyldes gennem en fælles ekspertise, og for medarbejderne selv, som kan udvide deres erfaringsgrundlag ved at arbejde med udvikling af batteriværktøj." Mange udviklere arbejder allerede i begge verdener. Det gør det muligt for STIHL at reagere fleksibelt på eksterne miljøpåvirkninger og interne strategiske beslutninger.

Med en lang række efteruddannelsestiltag støtter virksomheden medarbejdernes indtræden i udviklingen af batteridrevet elværktøj - også i samarbejde med Esslingen University of Applied Sciences.

Max Ryssel (2/CYC) og Stefan Kaats (2/CYF-ka) fortæller om deres erfaringer fra livet i batteri- og forbrændingsmotorverdenen.

Max Ryssel (2/CYC) har arbejdet med funktionsudvikling hos STIHL i ti år.

På hvilke områder kan udviklingen af batteridrevne produkter drage fordel af benzindrevne teknologier?

STEFAN KAATS: I sektoren for forbrændingsmotorer har STIHL årtiers ekspertise i, hvordan produkter introduceres på markedet med succes. Desuden er kravene og arbejdsmetoderne i forbindelse med vores benzindrevne produkter meget velkendte og forståede. Det er netop det, der giver et godt grundlag for design af forbrugerprodukter og professionelle produkter af høj kvalitet i den trådløse sektor.

Hvad er de vigtigste forskelle mellem udvikling af batteridrevne og forbrændingsmotorer?

MAX RYSSEL: Selvfølgelig er det grundlæggende i drevteknologi og de tilknyttede krav og forhold. Systempåvirkninger og tekniske krydseffekter er betydeligt mere udtalte i forbrændingsmotorer. Hvis jeg ændrer noget på motoren, kan det f.eks. påvirke støjemissionerne eller have yderligere effekter på det samlede system. Komponenterne i det samlede system kan skelnes tydeligere i batteridrevet elværktøj. Det gør det også nemmere at bruge de samme komponenter i forskellige produkter, hvilket i nogle tilfælde forkorter udviklingstiden for batteridrevne produkter betydeligt.

.

Hvilke aktiver er nyttige for en person, der ønsker at arbejde i den trådløse verden?

MAX RYSSEL: Da jeg startede, skabte erfaring med projektledelse, viden om elværktøj og applikationsteknologi og et personligt netværk et godt fundament for mig. Jeg var også i stand til at genbruge min eksisterende specialistviden til visse opgaveområder. Desuden støttede STIHLs interne kursus "Electrical Engineering for Engineers", der blev udviklet i samarbejde med Esslingen University of Applied Sciences, min indtræden i verdenen af batteridrevet elværktøj. Men det er naturligvis ikke en erstatning for en hel uddannelse i elektroteknik.

Hvad er udfordringerne ved at gå over til ledningsfri produktudvikling?

.

STEFAN KAATS: Den største udfordring, når man først kommer ind i dette felt, er at opbygge teknologispecifik viden. Det batteridrevne produkt har naturligvis betydeligt flere elektroniske komponenter og færre mekaniske transmissionselementer. De tekniske krav er også forskellige, f.eks. når det gælder miljøpåvirkninger. Det gør det lige dele udfordrende og givende. Ud over at gå ind i et nyt teknologisk felt var der også sket en omstrukturering af udviklingsorganisationen, og vi havde brug for at sætte os ind i de nye rammebetingelser for udviklingsprocessen.

.
Stefan Kaats (2/CYF-ka) arbejder med funktionsudvikling af landskabsplejeprodukter, hvor han kan bidrage med sin viden om begge drivteknologier.

Hvad er fordelene og ulemperne ved "hybridudvikling"?

MAX RYSSEL: STIHL kan med fordel udnytte erfarne medarbejderes ekspertise i begge verdener og på den måde reagere fleksibelt på projekt- og strategikrav. Viden og ideer supplerer hinanden i denne proces. Selvom hybridtilværelsen nogle gange betyder mindre teknologisk dybde i produktgrupperne på grund af det stadig bredere spektrum af opgaver, kan du stadig positionere dig som en allrounder inden for udvikling.

.

Hvordan formår du at yde begge verdener retfærdighed?

.

STEFAN KAATS: For at arbejde på et højt niveau inden for begge discipliner er det vigtigt løbende at arbejde med og lære af projekter, der bruger begge teknologier, både batteridrevne og benzindrevne produkter. Overførsel af ekspertise mellem kolleger og tillid til et projekts specialister bliver stadig vigtigere her.

.

Hvorfor er det vigtigt for dig at være aktiv i begge verdener?

.

STEFAN KAATS: Min personlige begejstring for totakts forbrændingsmotorer er grunden til, at det er vigtigt for mig at fortsætte med at være en del af "benzinsucceshistorien" i mit job. Samtidig ser jeg også hybridrollen som en personlig mulighed for at videreudvikle mig selv og lære nye teknologier og arbejdsmetoder at kende. Med batteridrevne produkter er jeg især fascineret af, at man med få klik kan skabe en helt anden maskinadfærd ved at ændre værdierne i elektronikken - f.eks. via ydelseskurven, hvor man kan definere en højere effekt selv ved lave hastigheder. Det gør maskinen meget kraftfuld, selv ved lave hastigheder. Kombinationen giver mig mulighed for at påtage mig spændende og udfordrende opgaver på daglig basis og for at udvikle mig personligt

.

Du kan også være interesseret i

.