Kvinder hos STIHL i Brasilien kan notere upassende kommentarer på post-its.
"Mangfoldighed er som at invitere nogen til fest; inklusion er som at byde dem op til dans" - det har været hovedprincippet i STIHL Brasiliens mangfoldighedsprogram, "Programa Diversidade - STIHL para Todes", siden 2019. Navnet kan oversættes til noget i retning af "STIHL for alle". Tilstedeværelsen og inklusionen på arbejdspladsen af kvinder, mennesker med handicap og medlemmer af LGBTQIA+-samfundet, uanset religion eller etnicitet, er af største vigtighed og en del af hverdagen hos STIHL Brazil.
MANGFOLDIGHED
Det brasilianske mangfoldighedsprogram er opdelt i fire forskellige dele, der arbejder hånd i hånd og hver især styres af forskellige medarbejdergrupper: Køn, handicap, etnicitet, LGBTQIA+. Da programmet først blev lanceret, deltog omkring 100 STIHL-medarbejdere. Nu er det tal allerede steget til 200. Formålet med programmet, som ledes af HR-forretningspartner Andreia de Borba de Souza (BR/PHD-sb), er at kaste mere lys over mangfoldigheden i arbejdsstyrken og ændre folks syn på den. "Vi tror, at det har en positiv indvirkning på virksomheden," siger den 36-årige. "Vi skaber et trygt og åbent miljø, der forbedrer opfattelsen af virksomheden og har en positiv indflydelse på søgningen efter nye talenter og innovationsånden hos STIHL."
Udfordring med chokolade
Siden 2019 har programmet organiseret en række aktiviteter og kampagner med det formål at øge bevidstheden om de fire grupper. I november var der f.eks. særlig fokus på at tænke over spørgsmål vedrørende etnisk oprindelse. I år fejrede STIHL Brasilien kvindernes måned omkring den internationale kvindedag den 8. marts. Alle kvindelige medarbejdere fik en plade chokolade med ordene "Tinha que ser mulher" trykt på etiketten, hvilket betyder noget i retning af: "Det kan kun have været en kvinde." Andreia de Borba de Souza forklarer baggrunden for kampagnen: "Vi spurgte vores kvindelige medarbejdere, hvilke sætninger de var stødt på på grund af deres køn, og vi fandt ud af, at kvinders evner igen og igen bliver afvist, eller at deres kvindelighed bliver fremhævet i en negativ sammenhæng."
Mærket på chokoladebaren var en form for provokation og en påmindelse til alle kvindelige medarbejdere om, at enhver kvinde kan være lige så intelligent og stærk som enhver mand. "Vi inviterede også kvindelige medarbejdere fra forskellige områder af virksomheden til at fortælle om at være kvinde hos STIHL, og hvordan de er kommet videre i deres karriere", forklarer lederen af mangfoldighedsprogrammet.
Eksempler
"Jeg er multifunktionel operatør på motorfabrikken", siger Lisandra Rech Faber (BR/UMO-re) Hun ser sig selv som en rollemodel for kvinder på fabrikken, der ønsker at udvikle deres færdigheder. Eliane Barbosa Fortes (BR/ZFG-fe), der er støberispecialist, deltog også i kampagnen: "Jeg er glad for, at mit arbejde bliver anerkendt, for jeg ved, hvor meget ansvar der følger med de beslutninger, jeg træffer, og jeg er glad for at vide, at de er de bedste for STIHL."
AKTIVT FORANDRER
Sideløbende med "STIHL for alle" blev der i 2021 også lanceret en "Mangfoldighedsskole" i Brasilien. Dette interne projekt fokuserer på ledere og supervisorer ved at uddanne dem og øge deres bevidsthed om en række forskellige mangfoldighedsemner. Indtil videre har omkring to tredjedele af alle ledere hos STIHL Brasilien gennemført uddannelsen. Nogle var skeptiske i starten, og det er netop de stemmer, Andreia de Borba de Souza vil starte med: "Alle skal være bevidste om vigtigheden og relevansen af mangfoldighed og lige muligheder, så vi kan være en mangfoldig virksomhed. Ledere har en særlig vigtig rolle at spille i at skabe forandring."
Medarbejdere, der har deltaget i Mangfoldighedsskolen, får et farverigt nøglesnor, som de kan sætte deres virksomheds-ID på. "Alle bærer nøglesnoren med stolthed," tilføjer de Borba de Souza. "Tilbagemeldingerne er næsten altid positive, og programmet er universelt accepteret i hele virksomheden."
STIHL Brazil er siden blevet en del af et netværk af forskellige virksomheder, der er gået sammen om at fremme mangfoldighed og lære af hinanden. "Det er vigtigt, at virksomheder over hele verden bliver ved med at søge efter måder at fremme mangfoldighed på og skabe et arbejdsmiljø, hvor alle oplever den samme grad af påskønnelse og respekt og er i stand til at nå deres fulde potentiale," siger de Borba de Souza. Som de siger hos STIHL Brasilien: "Vi vil bede folk om at danse hver dag."